Steve McQueens flugtbil solgt for 12 mio. kr.

Turbo-Porschen har specialudstyr, som skulle gøre en eventuel flugt fra politi eller presse lettere. Bilen er netop solgt for lidt over 12 millioner danske kroner

Porschen, der blev Steve McQueens allersidste bil, er netop solgt på auktion (Foto: mecum.com)
Porschen, der blev Steve McQueens allersidste bil, er netop solgt på auktion (Foto: mecum.com)

Steve McQueens Porsche 930 Turbo er netop blevet solgt for den nette sum af 1,95 millioner dollars – hvad der svarer til ca. 12,5 millioner danske kroner. Det er 10 gange mere, end en klassisk Porsche 930 Turbo normalt ville koste. Det skriver foxnews.com.

Her ses den nye S-klasse Cabriolet (forrest) i selskab med sin oprindelige forgænger fra 1960’erne. (Foto: Mercedes-Benz/PR) Biler - 26. aug. 2015 - kl. 10:20 Første smugkig: Mercedes viser ny cabriolet til fire personer

Steve McQueen var en legendarisk og biltosset amerikansk filmskuespiller, kendt for sine mange 'antihelt'-roller i aktionfilm i 1960´erne og 70´erne. Han fik specialfremstillet Porschen og tilføjet en særlig effekt, så den kunne benyttes som den perfekte flugtbil, i tilfælde af at skuespilleren blev forfulgt af f.eks. politi eller presse.

Se også: Kaos på aktiemarkedet presser benzinprisen ned

– Min far fik gjort småting ved den. På instrumentbordet, blev der for eksempel monteret en knap, som slukker baglygterne helt, i tilfælde af at han havde nogen efter sig på Mulholland Drive, siger McQueens søn, Chad.

Solgt på auktion
Porschen blev solgt på en auktion i auktionshuset Mecum, i Monterey, Californien. Efter en intens budrunde endte hammeren altså på den tårnhøje pris, og bilen blev dermed den dyreste Porsche 930 Turbo nogensinde.

Porschen i den specialfremstillede grå farve. (Foto: mecum.com)
Porschen i den specialfremstillede grå farve. (Foto: mecum.com)

En helt særlig Porsche
Porschen, som er fra 1976, har en 3,0-liters turbomotor uden intercooler til at køle ladeluften. Den yder ca. 260 hk. Foruden kontakten til baglygterne fik han skiftet både for- og bagdæk fra henholdsvis syv og otte tommer i bredden, til otte og ni tommer.

Derudover fik han den leveret med soltag, sorte sportssæder og i den særlige lakering 'Slate Gray', som gjorde Porschen helt unik. Bilen har en topfart på over 240 km/t og kan nå fra 0 til 100 km/t på ca. fem sekunder.

Sorte sportssæder og instrumentbord med en særlig knap til at slukke for baglygterne, hvis eventuelle forfølgere skal rystes af. (Foto: mecum.com)
Sorte sportssæder og instrumentbord med en særlig knap til at slukke for baglygterne, hvis eventuelle forfølgere skal rystes af. (Foto: mecum.com)

Hans sidste bil
Porschen her er oven i købet den sidste bil, McQueen købte før sin død i 1980. Han blev kun 50 år gammel.

– Denne bil har en stor historie. Dette er den sidste af McQueens biler, skriver sønnen i beskrivelsen af bilen, på auktionshusets hjemmeside.

Pengene doneres
En Porsche 911 Turbo er i udgangspunktet ikke så sjælden, at det kan retfærdiggøre en auktionspris på 12,5 mio. kr., men når der er tale om en bil, som har været ejet af 'The King of Cool', som McQueen var kendt som, er det en helt anden sag.

En del af indtjeningen fra salget doneres til 'Boys Republic', en non-profit organisation der hjælper unge, som er kommet i problemer eller oplever store udfordringer. En organisation som McQueen selv blev sendt til som teenager, og som han støttede resten af sit liv.

10 kommentarer
Vis kommentarer