Stig troede, han købte nye dæk til sin Porsche: Men forhandleren satte 11 år gamle dæk på

- Det kan være farligt at køre på dækkene, advarer FDM

- Jeg har aldrig i mit liv forestillet mig, at når man køber nye dæk, kan få nogle, der er så gamle, siger Stig. Privatfoto
- Jeg har aldrig i mit liv forestillet mig, at når man køber nye dæk, kan få nogle, der er så gamle, siger Stig. Privatfoto

Har du oplevet noget lignende? Kontakt os på mail til 1224@eb.dk eller sms til 1224 (koster alm. sms-takst)

Stig undrer sig over, at hans Porsche 911 kører lidt ujævnt. For da han købte den brugte sportsvogn i 2015, købte han samtidig spritnye fælge og dæk, så den stod helt klar til ture rundt i Nordsjælland.

- Jeg kører den ikke hver dag, men jeg undrer mig over, der er nogle rystelser engang imellem. Men jeg tænker, det kan være, det er nogle andre ting end lige præcis dækkene, siger Stig, der i marts i år tager bilen til service hos Porsche.

- De laver bilen og siger; jeg bør overveje at få skiftet mine dæk fra 2004, fortæller Stig til Ekstra Bladet.

11 år gamle dæk sat på
Det kan Stig imidlertid ikke forstå, for han havde jo netop købt nye dæk i 2015, da han fik bilen. Men ved nærsyn kan han godt se, at der på dækkene er påtrykt en produktionsdato, der afslører, at begge bagdæk er fra 2004, mens fordækkene er fra henholdsvis 2011 og 2012.

- Jeg har aldrig i mit liv forestillet mig, at når man køber nye dæk, kan få nogle, der er så gamle, siger Stig og retter henvendelse til Bargib Autogummi i Hørsholm, hvor han i 2015 betalte godt 9.600 kroner for - hvad han troede var nye dæk - til sine spritnye fælge.

Vist godkendt
Bargib Autogummi svarer Stig tilbage på en mail, at de har købt dækkene hos importøren, og det vist er godkendt, at dækkene ligger på lager i 10 år. De forholder sig imidlertid ikke til, at dækkene fra 2004 er 11 år gamle, da Bargib sætter dem på Stigs bil.

Sælger aldrig dæk over 24 måneder
Imidlertid tager Stig selv fat i Strini, som er officiel dæk-distributør af Porsche-dæk, og de fortæller, at de ikke har solgt dæk til Bargib Autogummi, og at de derudover aldrig sælger dæk, der er over 24 måneder gamle.

Stig foreslår Bargib, at de tager de to meget gamle dæk retur og leverer to nye.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Man kan se på sine dæk, hvor gamle de er. Det er en fire-cifret kode, der viser produktionsdatoen. Står der eksempelvis 10/04, så er de produceret i uge 10 i 2004. Privatfoto
Man kan se på sine dæk, hvor gamle de er. Det er en fire-cifret kode, der viser produktionsdatoen. Står der eksempelvis 10/04, så er de produceret i uge 10 i 2004. Privatfoto
 

En god pris
Det vil Bargib imidlertid ikke, da Stig har kørt på dækkene i to år. De tilbyder derimod at levere to nye dæk til 'en god pris'.

- Det kommer på ingen måde på tale, at jeg skal betale dig for at ombytte dækkene, som ganske vist har kørt to år og cirka 4.000 km, skriver Stig til Bargib Autogummi. Og så tager han samtidig fat i dæk-kæden First Stop, som Bargib Autogummi er en del af.

Sagen kan blive lukket
'Når dækkene bliver over fem år gamle, anbefaler vi, at du får dem tjekket hvert år, og ligeledes anbefaler vi, at de max. benyttes, indtil de er 10 år gamle fra produktionsdatoen', skriver First Stop både til Stig og til sin forhandler, Bargib Autogummi.

First Stop anbefaler desuden Bargib Autogummi, at de giver Stig en kreditnota på de to ældste dæk, så 'sagen kan blive lukket så hurtigt som muligt', som de skriver i en mail til både Stig og Bargib Autogummi.

Imidlertid vil sidstnævnte ikke give sig i sagen.

Den 28. juni beder Bargib Autogummi om at få dækkene til test. Dagen efter afleverer Stig dækkene, og siden har han ikke hørt noget.

Stig er frustreret over forløbet, og han mener stadig ikke, han har fået svar på, hvorfor Bargib Autogummi har monteret 11 år gamle dæk på Porschen.

Ekstra Bladet har forsøgt at få en kommentar fra Bargib Autogumi.

- Det gider jeg slet ikke snakke med dig om. Kan du have en god weekend, siger indehaver af Bargib Autogummi, Stig Rasmussen, til Ekstra Bladet.

Det siger FDM om gamle dæk

- Dækkene er det eneste, der forbinder vores biler med asfalten. Det er et så stort sikkerhedshensyn, så vi synes ikke, det er okay, det her. Hos os har det ret høj prioritet, siger Lone Otto, der er afdelingsleder for teknisk rådgivning i FDM, bilisternes forbrugerorganisation.

- Dæk har ikke en udløbsdato, som mælk du køber i supermarkedet, men vi har en holdning til det, og vi synes absolut ikke, det er okay at sælge så gamle dæk, siger Lone Otto.

- Når man som forbruger går ud og køber et dæk, så har man en idé om, at dækket er nyt. Det skal ikke være flere år gammelt, og slet ikke 8-10-12 år gammelt, som vi ser eksempler på - oftest i billigere onlinekøb. Onlineportalerne skriver ikke noget om DOT-mærkningen (dato-mærkningen, red.)

- Hvis gummien ligger længe, så bliver den hård, og den ændrer karakter. Og der er meget udvikling på markedet, så hvis man køber et fire år gammelt dæk, så er det gammelt i teknologien og i den gummiblanding, man har anvendt på den her type dæk. Og nogle dæk har så oveni været opbevaret forkert, og så er de begyndt at danne revner, til trods for de ikke har været brugt.

Farligt at køre på gamle dæk
- Det kan være farligt at køre på dækkene, for gummiblandingen kan være blevet så hård, at det er ligesom at køre på ren nylon. Folk oplever det især ved voldsomme regnskyl, så bliver dækkene monsterglatte.

- Vores anbefaling er, hvis man har fået gamle dæk, at man returnerer dem igen, siger Lone Otto.

 

1 af 6 Stigs Porsche kørte ujævnt. Et servicetjek afslørede, at hans nye dæk var 11 år gamle. Privatfoto
2 af 6 Man kan se på sine dæk, hvor gamle de er. Det er en fire-cifret kode, der viser produktionsdatoen. Står der eksempelvis 10/04, så er de produceret i uge 10 i 2004. Privatfoto
3 af 6 De gamle dæk fra 2004 blev sat på i 2015. Privatfoto
4 af 6 Fordækkene er fra 2011 og 2012. Privatfoto
5 af 6 Fordækkene er fra 2011 og 2012. Privatfoto
6 af 6 - Jeg har aldrig i mit liv forestillet mig, at når man køber nye dæk, kan få nogle, der er så gamle, siger Stig. Privatfoto
kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen