Nissan har mandag åbnet endnu et kapitel i den tilsynelandende uendelige historie om bilgiganternes kreative omgang med udstødningstests og snydesoftware.
Den japanske bilproducent har nemlig indrømmet, at man ikke har levet op til de foreskrevne regler, når man har testet udstødningsgasser og brændstoføkonomi for nye biler på næsten alle Nissans japanske fabrikker.
Samtidig har personalet på fabrikkerne angiveligt lavet afsluttende inspektionsrapporter for bilerne, der har været 'baseret på ændrede måleværdier'.
Det skriver Nissan i en pressemeddelelse, som nyhedsbureauet AFP har omtalt.
'Nissan forstår og beklager'
Indrømmelserne er kulminationen på en større undersøgelse, som Nissan har foretaget, efter der sidste år blev fundet uoverenstemmelser i den afsluttende inspektion af nye biler på de japanske fabrikker.
- Nissan forstår og beklager den bekymring og ulejlighed, problemerne med 'kanken' (den afsluttende inspektion, red.) gav selskabets interessenter sidste år. Proaktive initiativer, der skulle forebygge sådanne problemer, har ledt til fundet af denne ureglementerede adfærd, som selskabet beklager, skriver Nissan i pressemeddelelsen.
Her lover producenten desuden, at man nu vil lave en grundig undersøgelse af, hvorfor fabrikkerne har lavet manipulerede inspektionsrapporter og omgået reglerne for test af udstødningsgasser og brændstoføkonomi.
Teslachef beklager: 'Nordmændene har ret til at være utilfredse'
Ukvalificeret personale
Da der sidste år blev fundet uoverenstemmelser i den afsluttende inspektion på de japanske fabrikker, handlede det om, at man havde ladet personale uden de rigtige certifikater stå for den afsluttende kvalitetskontrol af nye biler, inden de fik lov til at rulle ud fra fabrikkerne.
Det betød, at Nissan måtte tilbagekalde 1,2 millioner biler i Japan sidste år. Samtidig gik man i gang med at rette op på situationen, og det er altså i denne proces, at problemerne har vist sig at være mere omsiggribende, end de først så ud.
Nissan har dog gennemgået det, koncernen kalder 'troværdig logdata' for de berørte bilmodeller, og lover på denne baggrund, at alle modeller med undtagelse af sportsvognen GT-R overholder japanske sikkerhedsstandarder.
Nissan uddyber ikke, hvorfor GT-R ikke længere overholder de japanske standarder.
Til trods for, at fabrikkerne ikke har testet udstødningsgas og brændstoføkonomi efter foreskrifterne, kan Nissan-ejere til gengæld stadig regne med, at begge dele holder sig inden for de påkrævede grænseværdier. Det oplyser producenten i sin pressemeddelelse.
Millionby vil have bilerne ud: Ny miljøzone vil ramme 138.000 hver dag