Stor miljøvenlig italiener er årets varebil i Danmark

Støjsvage og mindre forurenende motorer sikrer arbejdshesten fra Italien endnu en titel. Denne gang som Årets Varebil i Danmark 2018

Den blå stribe på fronten af Iveco Daily Blue Power er en af de eneste visuelle ændringer, som Iveco har lavet på den nye generation. Foto: Mathias Gram
Den blå stribe på fronten af Iveco Daily Blue Power er en af de eneste visuelle ændringer, som Iveco har lavet på den nye generation. Foto: Mathias Gram

En varebil er et arbejdsredskab, der skal virke hver dag, trække som den plejer og helst ikke give anledning til de store irritationsmomenter.

I dette konservative univers er det farligt at satse på ny teknologi - for slet ikke at tale om nye, miljøvenlige motortyper - men det er ikke desto mindre præcis, hvad den italienske varebilsproducent Iveco har gjort med sin Daily Blue Power.

Og det endda på så overbevisende facon, at bilen nu har vundet titlen som Årets Varebil i Danmark 2018. Det skriver Altomvarebiler.dk.

Årets Varebil er danske motorjournalisters årlige kåring af de bedste varebiler på markedet. Dette års vinder blev offentliggjort fredag under transportmessen Vestfyn Trækker.

Iveco Daily Blue Power, som Ekstra Bladet har testet i Sverige, vinder et godt stykke foran de øvrige finalister, der tæller Ford Transit Custom, MAN TGE, Nissan e-NV200 og Volvo XC40 Van.

Ford Transit Custom, der for nylig er kommet til Danmark i en opdateret version, deler andenpladsen med MAN TGE - MAN's første og eneste varebil på det danske marked. 4. pladsen går til den elektriske Nissan e-NV200, der klarer op til 301 kilometer ved ren bykørsel, mens van-udgaven af Volvos populære crossover XC40 lander på 5. pladsen.

Finalefeltet ved Årets Varebil 2018

Iveco Daily: 52 point

Ford Transit Custom: 37 point

MAN TGE: 37 point

Nissan e-NV200: 32 point

Volvo XC40 Van: 17 point

Kilde: Altomvarebiler.dk

Fremtidssikret diesel
Italienske Iveco kan med den nye titel føje endnu et trofæ til hylden. Varebilen er nemlig også indehaver af titlen som International Van of the Year 2018. Det er dog ifølge altomvarebiler.dk første gang, det lykkes Daily at vinde den danske pris efter flere andenpladser ved tidligere kåringer.

Bilmagasinet.dk skriver, at varebilen vandt for sine 'miljøvenlige motorer, gode arbejdsmiljø og lave støjniveau'.

Bilen adskiller sig fra mange af sine konkurrenter ved at kunne fås med tre meget forskellige motorudgaver: gas-, el- eller en 2020-ready dieselmotor. 

At sidstnævnte er 2020-ready betyder, at den overholder de strengere krav til forurening fra dieselmotorer, der først træder i kraft fra 2020. Bilerne skal her ikke 'bare' udlede mindre skadelige udstødningsgasser under laboratorietests, men også kunne præstere lavere forurening under virkelige kørselsbetingelser.

For at komme kravene i forkøbet har Iveco fået den uafhængige hollandske researchorganisation TNO til at teste bilen ud fra de kommende kriterier, og ifølge TNO lever dieselmotoren altså op til kravene.

Det grønne fokus kan mærkes i bilen, der selv i den kraftigste variant med 156 hestekræfter og automatgear fordrer fredsommelig, økonomisk kørsel. Til gengæld sparer man så også op til syv procent brændstof i forhold til den forrige generation af Daily.

Den blå farve fra fronten går igen i kabinen med blå syninger og plastik. Foto: Mathias Gram
Den blå farve fra fronten går igen i kabinen med blå syninger og plastik. Foto: Mathias Gram

Se også: Hey Mercedes, skal vi være dus?

Gas er grønt og svært tilgængeligt
Gasbiler er et sjældent syn herhjemme, mens de er populære syd for grænsen. Det skyldes ikke mindst, at de er grønnere end konventionelle dieselmotorer, og der er altså point at hente på miljøkontoen, hvis man vel at mærke kan finde en gastankstation - der er kun omkring 20 i Danmark.

Gasmotoren i Daily Blue Power udleder ifølge Iveco 76 procent færre skadelige partikler i forhold til en Euro-6 dieselmotor, mens NOx-udledningen er reduceret med 12 procent.

Kører man på ren biogas, er det også muligt at nedsætte sin CO2-udledning en del, men det er svært at vide sig sikker på i Danmark. Her kan det lige så vel kan være naturgas, man tanker, og i så fald koster det nogenlunde samme mængde CO2 at køre på gas som at køre på diesel.

Titlen som årets varebil får Iveco Daily også for at være støjsvag, og det er særligt mærkbart i gasudgaven. Iveco lover, at bilen støjer op til 3 db mindre end en almindelig Euro 6-dieselmotor.

Ekstra Bladet har fortsat til gode at prøve Daily med elmotor, men bilen kan angiveligt kører op til 200 kilometer på ren el ved blandet kørsel.

Se også: Færre skal dø i trafikken: Så meget vil EU kræve af din bil i 2021

8 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere