Stor tysk bilby forbyder diesel: Disse biler bliver ramt

Fra januar 2019 vil Stuttgart følge i Hamborgs fodspor og forbyde de mest forurenende dieselbiler

Fra slutningen af maj har det været forbudt at køre i dieselbiler, der ikke lever op til Euro 5-miljønormen, på to strækninger i Hamborg. Nu følger Stuttgart trop. Foto: Fabuan Bimmer/Ritzau Scanpix
Fra slutningen af maj har det været forbudt at køre i dieselbiler, der ikke lever op til Euro 5-miljønormen, på to strækninger i Hamborg. Nu følger Stuttgart trop. Foto: Fabuan Bimmer/Ritzau Scanpix

Siden den første dieseldrevne Mercedes-Benz 260 D personbil rullede ud fra fabrikken i Stuttgart i 1936, har den tyske storby været fødested for utallige af de dieselmotorer, der blandt andet er endt i taxaer over hele verden.

Men de gamle dieselbiler er ikke længere velkomne i deres hjemby. En af de absolut største tyske bilbyer, der foruden at lægge jord til Mercedes-Benz' hovedkvarter også huser Porsche, har nemlig besluttet at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler fra årsskiftet.

Det skriver Automotive News.

Satser på andre inititativer
Stuttgart følger dermed i fodsporene på Hamborg, der i slutningen af maj indførte landets første dieselforbud på to udvalgte strækninger i byens centrum. Her er det nu ikke længere lovligt at køre med dieselbiler, der kun opfylder Euro 5-miljønormen, hvilket med andre ord vil sige biler fra før 2009.

Ulig Hamborg nøjes man i Stuttgart med at forbyde biler, der lever op til Euro 4 eller lavere. Det svarer til alle dieselbiler fra før 2005. Begrundelsen er, at man hellere vil prøve andre initiativer af for at øge luftkvaliteten, før man udvider forbuddet yderligere.

- Vi vil gerne undgå at forbyde Euro 5-dieselbiler med en omfattende pakke af initiativer, der skal sikre renere luft, siger Andreas Schwarz, gruppeformand for Die Grünen i delstaten Baden-Wuerttemberg til Automotive News.

Pakken består blandt andet af en udvidelse af byens offentlige transport og en satsning på øget elektrificeret transport. Men hvis ikke det lykkes at nedbringe forureningen i byen på denne måde, kan et yderligere forbud af Euro 5-dieselbiler komme på tale fra 2020, fastslår Andreas Schwarz over for mediet.

Det er stadig uafklaret, om Stuttgart vil indføre dieselforbuddet over hele byen eller begynde med udvalgte strækninger.

Se også: EU-kommissær afsiger dødsdom: 'Dieselbiler er færdige'

Undervejs siden februar
Stuttgart er sammen med Hamborg en af de tyske storbyer, der har store problemer med at holde luftforureningen under EU's grænseværdier. Det er særligt mængden af kvælstoffet NOx i luften, der giver anledning til problemer.

Ældre dieselbiler udleder store mængder NOx, og sammen med dieselskandalen, der har ulmet siden 2015, har det stillet bilerne forrest i myndighedernes skudlinje.

Den tyske forvaltningsdomstol i Leipzig afsagde tilbage i februar en opsigtsvækkende dom, der gjorde det muligt at forbyde de gamle dieselhakkere fra den ene dag til den anden.

Selv om Hamborg efterfølgende kom først med sit forbud, drejede sagen fra Leipzig sig faktisk om, hvorvidt netop Stuttgart sammen med Düsseldort kunne indføre restriktioner på biltraffikken for at nedbringe forureningen.

Stuttgarts beslutning om at indføre forbud har derfor længe været undervejs.

Se også: Nyt nyrestød til bilgigant: Accepterer kæmpebøde på 7,5 mia. kroner

78 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere