Storby strammer miljøskruen: Nu må du kun køre 30 km/t i centrum

Berlin har indført en 30 km/t-zone på en af hovedstadens mest befærdede veje i et forsøg på at komme trafikforureningen til livs

Potsdamer Platz er et trafikalt knudepunkt i hjertet af Berlin, og derfor sætter man nu fartgrænsen ned. Foto: Colourbox
Potsdamer Platz er et trafikalt knudepunkt i hjertet af Berlin, og derfor sætter man nu fartgrænsen ned. Foto: Colourbox

Politikerne i Berlin vil have byens trafikanter til at køre langsommere. Ikke fordi der sker for mange uheld, eller fordi folk kører for stærkt.

Nej, grunden skal findes i luften. For politikerne i hovedstaden og flere andre tyske byer gør sig i øjeblikket store anstrengelser for at finde ud af, hvordan de kan få niveauet af skadelige NOx-partikler i luften ned.

I Hamborg har man forbudt de mest forurenende dieselbiler på to udvalgte strækninger, og nu følger Berlin trop med sin egen løsning: En 30 km/t-zone på en 1,2 kilometer lang del af Leipziger Strasse ved Potsdamer Platz i centrum.

Det skriver Berliner Zeitung.

Flere 30 km/t-zoner på vej
Til at begynde med er der dog kun tale om en forsøgsordning, som vil vare årets ud. I slutningen af juli bliver ordningen udvidet til også at gælde Postdamer Strasse og Hauptstraße i Schöneberg, Tempelhofer Damm i Tempelhof og Kantstraße i Charlottenburg.

Til den tid vil den samlede strækning med en mere miljøvenlig fartgrænse være seks kilometer. Med fartnedsættelsen følger desuden forsøg med intelligente lyskryds, der yderligere kan medvirke til at mindske bilernes forurening.

Se også: Danskerne går målrettet efter dette mærke, når de køber brugt hybridbil

EU er efter tyske byer
Både oppositionspolitikere og bilistorganisationen ADAC er skeptiske over for ordningen. Mens politikerne kalder det en ensidet politik rettet mod bilister, tvivler man i ADAC på, at luftkvaliteten vil blive særligt meget bedre af den nye fartgrænse.

Alligevel holder senatoren for trafik og miljø, Regine Günther, fast i, at ordningen vil kunne reducere NOx-niveauet med op til 10 procent, så forureningen kommer ned under den grænseværdi, som EU har defineret.

- Stabilisering af trafikken kan være en vej til at opfylde grænserne for nitrogenoxid, siger hun ifølge Berliner Zeitung.

Cirka 70 tyske byer har problemer med at holde sig under grænseværdierne for NOx-forurening, og det har fået EU til at true med repressalier, hvis man ikke lykkes med at sænke forureningen.

Hovedparten af NOx-forureningen stammer fra biler, og særligt dieselbiler er slemme til at udlede NOx-emissioner. Det har blandt andet fået forvaltningsdomstolen i Leipzig til at slå fast, at tyske byer har lov til helt at forbyde dieselbiler, hvis det er nødvendigt.

Se også: Farvel til grønt image: Så langt skal elbilen køre, før den slår diesel

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen