Storby vil have bilerne ud: Så meget skal parkering koste

Politikerne i Amsterdam sætter timeprisen markant op for at få bilerne væk fra byens smalle gader

Pladsen er trang i de små gader langs kanalerne i Amsterdam, og kommunalbestyrelsen vil nu undersøge muligheden for at fjerne op til 10.000 p-pladser. Foto: Margriet Faber/Ritzau Scanpix
Pladsen er trang i de små gader langs kanalerne i Amsterdam, og kommunalbestyrelsen vil nu undersøge muligheden for at fjerne op til 10.000 p-pladser. Foto: Margriet Faber/Ritzau Scanpix

Det vækkede muligvis meget opsigt, da Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), først på måneden præsenterede sin forvaltnings forslag om at gøre det 100 gange dyrere at parkere i hovedstaden.

Men syd for grænsen går flere politikere tilsyneladende og tænker i de samme baner. I Amsterdam har man netop sammensat en ny, venstreorienteret kommunalbestyrelse, og i den forbindelse er man blevet enige om at sætte prisen for at parkere i centrum markant op.

Hvor det tidligere kostede cirka 37 kroner i timen at lade bilen stå, skal det nu koste 56 kroner i timen - en stigning på 66 procent. Det skriver De Telegraaf.

Til sammenligning koster det i dag 36 kroner at parkere i Københavns dyreste zone mellem kl. 8 og 18.

440 kroner for 8 timer
Venstrefløjspartiet GroenLinks, der er et af de fire partier i den nye kommunalbestyrelse, har det som politisk målsætning at fjerne mellem 7000 og 10.000 parkeringspladser fra byens centrum inden 2025. En ambition, det endnu ikke er lykkes at gennemføre.

Politikerne håber derfor nu, at udsigten til at skulle betale eksempelvis 440 kroner for 8 timers parkering trods alt vil få flere til at lade bilen stå uden for byen.

Samtidig foreslår man at udvide Amsterdams miljøzoner med strengere krav til flere køretøjstyper og reducere hastighedsgrænsen til 30 km/t. i boligområder og 80 km/t. på motorvej A10 omkring storbyen.

Se også: Færre skal dø i trafikken: Så meget vil EU kræve af din bil i 2021

10.000 kroner i København
Ifølge De Telegraaf er den nye kommunalbestyrelse også blevet enige om at undersøge mulighederne for at fjerne parkeringspladser i centrum. GroenLinks grønne drøm om bilfri gader i storbyen er altså ikke helt død endnu.

Ideen ligger da heller ikke ret langt fra det københavnske forslag om at sætte prisen for en beboerlicens op til 10.000 kroner. Ifølge beregninger fra Miljø- og Teknikforvaltningen i København ville det resultere i 6100 færre biler i hovedstaden.

Det er til gengæld uklart, om de københavnske politikere også ligefrem vil begynde at fjerne parkeringspladser, hvis teknik- og miljøforvaltningens forslag bliver realiseret. Forvaltningen nævner dog grebet som en mulig løsning på sigt, hvis man vil have effekten af de forhøjede priser på beboerlicens til at vare længere.

Se også: Udsigt til vejarbejde: Danmark skal belægges med klimavenlig asfalt

103 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere