Storebælt dropper manuel betjening: - Kunderne skal vænne sig til det

Vil man betale med kontanter, skal man fremover betale i kontantautomater

Ved betalingsanlægget på Storebælt skal man fremover køre hen til en automat, når man vil betale med kontanter, da banerne med bemanding sløjfes. Foto: Sund og Bælt
Ved betalingsanlægget på Storebælt skal man fremover køre hen til en automat, når man vil betale med kontanter, da banerne med bemanding sløjfes. Foto: Sund og Bælt

Gennem mere end 20 år har kunderne på Storebælt været vant til, at de gule baner i betalingsanlægget er bemandet, men nu er det slut.

Storebælts betalingsanlæg fik sidste år en opgradering, som bl.a. gjorde det muligt at øge farten for at passere fra 30 til 50 km/t i nye ekspresbaner. Og denne mulighed benytter godt 80 procent at Storebælts kunder sig af i dag, mens andelen af bilister, der betaler med kontanter, fortsætter med at falde.

Derfor har A/S Storebælt nu valgt at erstatte den manuelle betjening med kontantautomater i de baner, hvor der tidligere sad en medarbejder.

Det oplyser Sund og Bælt i en pressemeddelelse.

Se også: 'Binder landet sammen': Nu skal disse broer og tunneler renoveres

Målet med at sløjfe de manuelt betjente baner er også at skabe et mere sikkert arbejdsmiljø.

– Vi har flere gange oplevet, at en af de bokse, som medarbejderne sidder i, blev påkørt af en passerende lastbil. Det skaber en potentielt meget farlig arbejdssituation. Heldigvis har det ikke ført til uheld med personskade, og med de nye kontantautomater sikrer vi nu, at det ikke kan ske, siger Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget, i pressemeddelelsen.

Man kan få hjælp
Sund og Bælt oplyser, at 80 procent af alle turene over Storebælt i dag betales med enten Bizz eller nummerplade i de nye ekspresbaner. Cirka 19 pcocent af kunderne betaler med kort, mens kun 1 procent af alle kunder fortsat vælger kontanter som betaling.

Fremover skal kunder i kontantbanerne køre frem til kontantautomaten og betale. Automaten modtager sedler og mønter og har en hjælp-knap til at kontakte personalet, hvis man har brug for hjælp.

– De første erfaringer viser, at kunderne lige skal vænne sig til de nye kontantautomater og derfor bruger lidt ekstra tid til at betale. Derfor er det en god ide at benytte kortbaner eller de nye ekspresbaner, medmindre man kun har kontanter med. Så undgår man den ekstra ventetid, der kan komme med de nye automater, slutter Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget.

I forbindelse med situationen med Covid-19 har det desuden været vigtigt for A/S Storebælt at reducere smittefare i betalingsanlægget og samtidig fortsætte med at tilbyde kunderne en mulighed for at betale kontant.

– Selv om kontantbanerne ikke længere er bemandede, vil der naturligvis fortsat være hjælp at hente for kunderne, det foregår blot over samtaleanlægget, hvor vi vil betjene vores kunder fra vores kontrolrum. På den måde minimerer vi samtidig smitterisiko for både medarbejdere og kunder, siger Jens Kjær Nielsen.

Se også: Tjener 1,4 milliarder på ny Storebælt-rekord: - Det er en malkeko

173 kommentarer
Vis kommentarer