Strengere miljøkrav får Ford til at droppe heftig sportsbil

Bilgiganten Ford vil ikke udvikle en RS-version af den nuværende Focus

Ford vil ikke udvikle en ny RS-version af den nuværende Focus-model. Her ses dermed den sidste Focus RS-model. Foto: Ford
Ford vil ikke udvikle en ny RS-version af den nuværende Focus-model. Her ses dermed den sidste Focus RS-model. Foto: Ford

Gennem tre generationer har Ford begejstret bilentusiaster med sportslige, kraftfulde versioner af familiebilen Focus med tilnavnet 'RS'.

Derfor har mange også set frem til, hvordan RS-versionen ville komme til at se ud af den nuværende fjerde generation Ford Focus, men nu har Ford bekræftet, at de ikke har planer om at udvikle en RS-version af den nuværende Focus.

Det skriver flere medier, blandt andre Autocar.co.uk.

Årsagen til, at Ford ikke vil udvikle en ny RS'er af Focus-modellen, er blandt andet strengere miljøkrav.

- Som et resultat af de europæiske emissions-standarder, øgede CO2-afgifter og de høje udgifter forbundet med at udvikle en RS med en form for elektrificering for et relativt begrænset salg planlægger vi ikke at udvikle en RS-version af Focus, siger en talsperson fra Ford ifølge Autocar.

- Vi forbliver dedikerede til Ford Performance-biler i Europa som en del af vores DNA med biler som den prisvindende Focus ST, Fiesta ST, samt Mustang og Ranger Raptor-modeller, siger talspersonen.

Ford Performance er Fords afdeling for sportslige biler.

EUs emissionsmål siger, at gennemsnitligt må en ny bil ikke udlede mere end 95 g CO2 pr. km i 2021. Det vil sige, at på tværs af en bilproducents modelprogram skal den gennemsnitlige udledning pr. km. være 95 g.

Kan man som bilproducent ikke overholde reglerne, vanker der bøder fra EU.

Se også: Lever ikke op til regler: Bilmærker står til store milliardbøder

ST er topmodel
Ford lægger ikke endegyldigt RS-navnet i graven, men indtil videre bliver tredje generation af Focus RS den sidste.

Der var tale om en firehjulstrukket sag med 350 hk.

Som en konsekvens af, at Ford ikke vil udvikle en ny RS'er, der i de seneste tre generationer af Focus har været topmodellen, bliver ST-udgaven nu til topmodellen af den nuværende Focus-generation.

Den kan fås som både benzin- og dieselmotoriseret, og benzinudgaven yder 280 hk og koster fra 474.225 kr. Dieselversionen med 190 hk koster fra 446.320 kr.

Ford har tidligere offentliggjort, at de vil udvide den berømte Mustang-familie med en 100 procent elektrisk bil, kaldet Mustang Mach-E.

Ford Mustang Mach-E introduceres i Europa fra sommer 2020 og får dansk lancering fra december 2020. Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver med enten standard eller udvidet batterirækkevidde.

Se også: Femte år i træk: Her er den bedst sælgende sportsvogn i verden

53 kommentarer
Vis kommentarer