Sure kunder om Tesla: Leverer ikke de lovede hestekræfter

En gruppe kunder anklager Tesla Motors for at love flere hestekræfter, end de leverer – bilproducenten er uenig

En gruppe Tesla-ejere mener ikke, at de kommer helt så hurtigt ud af starthullerne, som de er blevet lovet. Her tester Anders Berner en Tesla S i Ekstra Bladets bilprogram 'Topfart'.

Det drejer sig om den store femdørs elbil Tesla Model S med typebetegnelsen P85D. Den amerikanske bilproducent har nemlig stillet potentielle købere i udsigt, at bilen yder 515 kW, hvilket svarer til ca. 700 hestekræfter.

Men flere af kunderne mener ikke, at de har fået, hvad de blev lovet. Det skriver Ingeniøren.

Ingeniøren har talt med Torben Ekvall, som fik sin bil leveret i juni måned.

Se også: Bilgigant beklager skandalesag: Brugte snydeprogram til at narre kunder

Torben Ekvall oplevede, at bilen havde næsten 20 procent mindre effekt, end hvad han havde fået oplyst, da han købte bilen.

Har målt bilens ydeevne
Sammen med andre utilfredse Tesla S købere satte han sig efter sin oplevelse for at måle modellens ydeevne. Det gjorde han med professionelt GPS-udstyr.

Se også: Skru nummerpladen fast eller få en bøde på 1000 kr.

Til ingeniøren fortæller han, at den hurtigste bil, de målte på, kunne klare 0-100 km/t på 3,6 sekunder, hvilket er næsten ti procent langsommere end de 3,3 sekunder, som Tesla havde målt sig frem til og oplyst til potentielle kunder.

Rullende start
Det viste sig, at Teslas resultat var opnået ved en one-foot-rollout – en målemetode, hvor bilen må køre én amerikansk fod (deraf navnet 'one-foot', red.), inden målingerne begynder. Det betyder i realiteten, at der bliver målt på 6-100 km/t, i stedet for 0-100 km/t.

At målingen foregik efter dette princip, indrømmede Tesla ifølge Ingeniøren dog først i august, hvor flere kunder havde beklaget sig på forskellige internetfora.

Se også: Hævder bilgigant bruger snydeprogram: Risikerer bøde på 117 milliarder

Tesla Motors skandinaviske kommunikationschef, Esben Pedersen, understreger overfor Ingeniøren, at han godt kan forstå, at ejerne bliver forvirrede. Samtidig påpeger han dog følgende over for Ingeniøren

– Hvis man kigger på vores typegodkendelse, vil man se, at vi er nødt til at opgive den maksimale effekt. Dette er dog ikke en kontinuerlig effekt, men en effekt, der er kortvarigt til rådighed, bl.a. under accelerationen. Vi gør det ikke anderledes end andre elbilproducenter, siger han.

Ikke enig i kritik
Overfor Ekstra Bladet understreger Esben Pedersen desuden, at Tesla Motors er uenig i gruppens kritik.

– Hjemmelavede tests er upræcise, mens vores overholder EU-reglerne. Vi overholder de gældende regler, for hvordan man kommunikerer den slags, siger han og pointerer samtidig:

– De (gruppen, red.) har truet os med at gå til medierne, hvis ikke vi gav dem gratis udstyr for 87.000 kr., hvilket vi har nægtet. Vi har set på deres biler – der er ikke noget galt.

86 kommentarer
Vis kommentarer