Svensk herregårdsvogn kåret som årets firmabil

Volvo V60 er kåret til Businessbilen 2019 efter en stortest af 10 kandidaters køreegenskaber, førerstilling og værdi for pengene

Volvo V60 er et klart tegn på, at det svenske mærke har fået et comeback, hvor skandinavisk inspireret design og premium-fornemmelse går op i en højere enhed. Foto: Volvo
Volvo V60 er et klart tegn på, at det svenske mærke har fået et comeback, hvor skandinavisk inspireret design og premium-fornemmelse går op i en højere enhed. Foto: Volvo

Den er sikker, velkørende, godt indrettet, et godt køb og smuk som en svensk skovsø.

Superlativerne var ikke til at tage fejl af, da et felt på syv professionelle erhvervsbilister med mindst 50.000 årlige kilometer på tælleren, to motorjournalister og en fysioterapeut havde 10 af årets mest spændende firmabiler under kniven – og i sidste ende valgte den nye Volvo V60 med 190 hestekræfter som Årets Firmabil 2019.

Arrangementet, som fagforeningen Business Danmark stod bag, fandt sted på vejene omkring Middelfart, hvor Volvo V60 lagde sig i førertrøjen i et finalefelt, der bestod af VW Passat Variant, Opel Insignia Country Tourer og Peugeot 508 på de efterfølgende pladser.

Volvo V60 kom på markedet tidligere i år og følger designmæssigt i fodsporene på de stilsikre S/V90, XC60 og XC40-modeller. Sidstnævnte høje SUV var også med i årets felt, men ifølge Lars Bundgaard, der er formand for trafikpolitisk udvalg hos Business Danmark, var V60 alligevel en sikker vinder.

- Volvo V60 er en suveræn sikker, svensk vinder. Den har god komfort, er praktisk og rummelig og har et lækkert design. Den har komfortable og sikre køreegenskaber med godt udstyr til en fornuftig beskatning, lyder det fra Lars Bundgaard.

Mange af jury-medlemmerne lagde især vægt på V60-modellens komfort, sikkerhedsudstyr og samlede pakke i deres bedømmelser.

Foto: Volvo
Foto: Volvo
 

Spiller på alle strenge
Et af jury-medlemmerne er Bo Pedersen, der er ansat ved Ruko A/S og sammenlagt kører 65.000 kilometer om året.

- Volvo V60 er en fremragende bil, der holder hele vejen igennem. Den byder på god bekvemmelighed, fine sæder og omfattende sikkerhedsudstyr, siger han.

Modellen er også favorit hos Stig Holm, der er fysioterapeut og leder af Arbejdsmiljøcentret i Kolding. Han stod for den ergonomiske bedømmelse af bilernes indretning, sæder og førerstilling.

- Volvo V60 adskiller sig markant fra de andre biler i feltet og er en meget helstøbt bil. Sæderne er rigtig gode, rattet er let at indstille og betjeningen fungerer intuitivt, siger Stig Holm.

Han havde dog gerne set, at bunden af sædet kunne trækkes ud, så det støttede bedre under benene. Det er muligt i nogle af de andre biler.

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Adaptiv fartpilot skal tilkøbes
I år omfattede feltet af deltagerbiler også tre høje, mellemstore biler i premiumklassen eller på kanten af denne. Foruden Volvo XC40 var det BMW X2 og VW Tiguan, som dystede mod feltet af mere klassiske biler som Ford Mondeo stationcar, Audi A4 Avant, den faceliftede Mazda6 stationcar og den helt nye Peugeot 508, der endnu kun findes som hatchback med fem døre.

Franskmanden hentede stor ros for sin lækre fremtoning, omfattende udstyrsniveau og sportslige køreegenskaber, men modellen faldt på den ringe plads på især bagsædet, den lave indstigning og forholdsvis høje beskatningsniveau på 390.000 kroner.

Den bedømmelse kan dog ændre sig, når den kommende 508 stationcar lander herhjemme til næste år.

Til sammenligning begynder beskatningen på vinderbilen, Volvo V60 D4 Aut. 'Momentum', på 376.000 kroner, mens testbilen løb op i 406.000 kroner.

For grundprisen får den professionelle bilist en dieselmotor med automatgear og 190 hk samt sikkerhedspakke med avanceret nødbremse, der opfanger mennesker og store dyr, oliefyr og sæder med eljusterbar lændestøtte som standardudstyr. Et minus er dog, at adaptiv fartpilot er ekstraudstyr. Det løber op i 15.000 kroner i en pakke, der også indeholder delvist selvkørende funktioner.

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Se også: Merkel vil have BMW til at betale for VWs snyd

Niveauet løftet
Hos Leaseplan, der er et landets største selskaber inden for erhvervsleasing af firmabiler, ser administrerende direktør Michael Olsen Volvo V60 som en model med en række kvaliteter og stort potentiale.

Han kalder sejren fuldt fortjent, især fordi Volvo i dag opleves som en premiumbil, der oven i købet byder på meget plads til fornuftige leasingpriser.

- Volvo har altid haft ry for at være en sikker bil. Men der er sket meget, efter at Volvo fik kinesiske ejere, som har udviklet mærket, og hvor designet er kommet med. Når man for 10 år siden købte en Volvo, var det af andre årsager end i dag, hvor mærket også lige så meget købes på grund af bilernes design, siger Michael Olsen og tilføjer:

- De, som kigger på en premiummodel fra Audi, BMW eller Mercedes, men vil prøve noget andet, har nu fire mærker frem for tre at vælge imellem, siger han.

De professionelle bilister hældte generelt mest til bilerne i den klassiske firmaklasse frem for de højere biler. Det gjaldt også for Stine S. Jensen fra Protect A/S, der kører 65.000 kilometer om året.

- Jeg følte mig hjemme i en bil som BMW X2. Men som den høje Volvo XC40 er den ikke stor nok og falder igennem på pladsen, ligesom det er svært at få ting ind i bagagerummet. Her er Volvo V60 langt mere regulær og med større bagagerum, og så har den en større lækkerhedsværdi og intuitiv betjening, siger hun.

Deltagerfeltet til Årets Firmabil 2019

  • Ford Mondeo
    Testbil: 2,0 TDCI 'ST-Line' stationcar, 180 hk, 18,5 km/l, beskatning fra 341.795 kroner
  • BMW X2
    Testbil: xDrive 20d Aut. 'Advantage', 190 hk, 21,3 km/l, beskatning fra 420.200 kroner
  • Mazda6
    Testbil: 2,2 'Optimum' Aut. stationcar,184 hk, 19,6 km/l, beskatning fra 356.317 kroner
  • VW Passat Variant
    Testbil: 'Highline Premium' 2,0 TDI DSG, 150 hk, 23,1 km/l, beskatning fra 363.215 kroner
  • VW Tiguan
    Testbil: 2,0 SCR 'Highline Plus', 150 hk, 20,0 km/l, beskatning fra 373.595 kroner
  • Volvo V60
    Testbil: D4 Aut. 'Momentum', 190 hk, 22,2 km/l, beskatning fra 376.201 kroner
  • Volvo XC40
    Testbil: D3 Aut. 'Momentum', 150 hk, 20,0 km/l, beskatning fra 360.900 kroner
  • Peugeot 508
    Testbil: 'GT-Line' BlueHDI, 163 hk, 22,2 km/l, beskatning fra 398.490 kroner
  • Opel Insignia Country Tourer
    Testbil: 2,0 Turbo 'Innovation', 170 hk, 17,2 km/l, beskatning fra 362.000 kroner
  • Audi A4 Avant
    Testbil: 'Sport Business Edition' 40 TDI, 190 hk, 23,8 km/l, beskatning fra 386.827 kroner

Se også: Midt i historisk skovbrand: Brandfolk skubber sjælden Mustang i sikkerhed

28 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere