Sverige har arbejdet på at bremse Tesla i årevis

De svenske myndigheder har længe ment, at Teslas biler kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Nu skrinlægger man dog sagen

Svenske Transportstyrelsen har tirsdag meldt ud, at man har afsluttet sagen mod Tesla, da risikoen ved at bruge Teslas selvkørnde funktioner er blevet reduceret. Foto: Colourbox
Svenske Transportstyrelsen har tirsdag meldt ud, at man har afsluttet sagen mod Tesla, da risikoen ved at bruge Teslas selvkørnde funktioner er blevet reduceret. Foto: Colourbox

Teslas autopilot overholder ikke gældende lovgivning, og producentens biler udgør muligvis en sikkerhedsrisiko på svenske veje.

Så markante var beskyldningerne, som den svenske Transportstyrelsen rettede mod den amerikanske elbilproducent tilbage i 2015. Og de svenske myndigheder mente det alvorligt. Man indledte herefter en proces, der i sidste ende kunne gøre det midlertidigt slut med at købe Teslas elbiler øst for Peberholmen.

Det skriver Berlingske, der citerer Svenska Dagbladet.

Problemet, der fik Transportstyrelsen til at råbe vagt i gevær, var Teslas evne til at opdatere sine biler trådløst - og dermed udenom myndighedernes kontrol. Det var Tesla den eneste bilproducenter, der kunne, og det gjorde myndighederne ude af stand til at reagere, hvis producenten pludselig fik lyst til at gøre elbilerne mere selvkørende.

Bilerne var allerede udstyret med den teknologi, der skulle bruges for at få det til at ske. Kameraer, sensorer og radar er med andre ord på plads, og det eneste, der ifølge Berlingske manglede, var en opdatering af styresystemet.

EU spænder ben
Det var dog ikke sådan lige til at bremse Tesla fra at sælge biler i Sverige. Producentens modeller var nemlig blevet typegodkendt i Holland, og fordi Sverige er en del af EU, kunne Transportstyrelsen ikke underkende denne godkendelse - eller de softwareopdateringer, som Tesla introducerede i sine biler.

Ifølge Berlingske forsøgte de svenske myndigheder derfor at tage kontakt til både deres hollandske kolleger og EU, men hverken i Haag eller Bruxelles delte man tilsyneladende det svenske synspunkt.

Derfor kunne Sverige ikke stoppe Tesla fra at sælge biler i landet, selv om man gerne ville. Det var kun muligt at bremse producenten midlertidigt gennem en særlig EU-regel kaldet Artikel 29.

Reglen gør det muligt at stoppe salg af biler, der udgør en sikkerhedsrisiko - og den overvejede man længe at gøre brug af, fortæller Anders Gunneriusson fra Transportstyrelsen.

- Vi har en artikel 29-procedure på Tesla. Det betyder, at vi undersøger om Sverige bør stoppe Tesla fra at sælge biler i seks måneder, hvis der er en alvorlig trafiksikkerhedsrisiko, siger han ifølge Berlingske til Svenska Dagbladet.

Se også: Ny Porsche har 'dansker'-indstilling: Slår til i regnvejr

Styrelse: Sagen er lukket
I interviewet med Svenska Dagbladet pointerede Anders Gunneriusson dog samtidig, at de svenske myndigheder overvejede at skrinlægge sagen, og at der sandsynligvis skulle en ulykke til, før man tog Artikel 29 i brug.

Det har Transportstyrelsen efterfølgende gjort alvor af. I en pressemeddelelese tirsdag har Anders Gunneriusson slået fast, at sagen er endeligt afsluttet.

- Dette er en sag, som vi har fulgt i tre år, og vi afslutter den nu, fordi risikoen for ulykker med Teslas autopilot-system er blevet reduceret, siger han i pressemeddelelsen.

I en mail til Svenska Dagbladet påpeger Teslas svenske kommunikationschef, Maria Lantz, at softwareopdateringerne altid holder sig inden for lovens rammer.

- Tesla understreger, at alle opdateringer, der introduceres i Europa, fuldt ud harmoniserer med alle EU's typegodkendelseskrav, skriver Maria Lantz ifølge Berlingske.

Siden januar 2014 er der ifølge Bilsweden blevet registreret 4901 biler fra den amerikanske producent i landet.

Se også: Tyskland hårdt ramt: 2000 bilkøer hver eneste dag

30.01.19 kl. 9.28: Det fremgik ikke tidligere af denne artikel, at de svenske myndigheder påtænker at skrinlægge sagen og først åbne den igen, hvis der sker en ulykke i forbindelse med Teslas selvkørende funktioner. Det er nu tilføjet.

30.01.19 kl. 12.13: Transportstyrelsen har i en pressemeddelelse meldt ud, at man har afsluttet sagen. Det er tilføjet, og artikel er skrevet om.

45 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere