Sverige vil straffe fartsyndere med flere faldlemme på motorvejen

De svenske myndigheder vil nu teste faldlemme på en motorvej i Ystad, der aktiveres, hvis bilisten kører for stærkt

Faldlemmene aktiveres ved hjælp af radar, der måler hastigheden på bilen, når den nærmer sig. Kører den for stærkt, sænker faldlemmen sig, og bilen rammer en dyb kant. Foto: Edeva
Faldlemmene aktiveres ved hjælp af radar, der måler hastigheden på bilen, når den nærmer sig. Kører den for stærkt, sænker faldlemmen sig, og bilen rammer en dyb kant. Foto: Edeva

Et overset hul i vejen kan give selv den mest distræte fører en brat opvågning, og er hullet dybt nok, kan det gøre decideret ondt, når stødet forplanter sig op i sædet.

Netop denne oplevelse - eller øjeblikkelige afstraffelse, om man vil - har flere svenske kommuner længe testet som et middel til at få bilister til at sætte farten ned. På særligt udsatte veje har kommunerne nemlig installeret faldlemme, der kun aktiveres, når en bil nærmer sig med for høj hastighed - og det har virket over al forventning.

Antallet af fartsyndere er nedbragt markant, og derfor vil den svenske pendant til Vejdirektoratet, Trafikverket, nu også give den nye teknologi en chance. Det skriver Expressen.

Faldlemme på Øresundsbroen
Det første sted, som Trafikverket vil placere faldlemme, er i vejbanerne på motorvej E65 ved Ystad. Og forsøget går allerede i gang i næste uge.

Dermed er der nu faldlemme i Uppsala, Linköping, Västerås, Helsingborg og ved betalingsanlægget på Øresundsbroen.

Det første år, faldlemmene blev brugt på broen, faldt antallet af biler, der kørte for stærkt gennem betalingsanlægget, fra omkring 17.000 om måneden til 1300, skriver Expressen.

Se også: Sladrehank: Firma vil lave en app, der overvåger din kørsel

Skader ikke bilen
Faldlemmene - eller Actibump, som systemet hedder - fungerer ved hjælp af radar, der måler bilens hastighed, efterhånden som den nærmer sig.

Baseret på radarmålingen afgør systemet, om faldlemmene skal aktiveres. Hvis det er tilfældet, sænker lemmen sig, så bilens dæk rammer en seks centimeter dyb metalkant.

Kører man derimod efter forskrifterne, så forbliver lemmen på linje med resten af vejen.

Ifølge virksomheden Edeva, der står bag systemet, er dækkenes møde med seks centimenter metalkant nok til at give fartsynderen en ubehagelig opvågning, men ikke nok til at skade bil og fører.

Se også: Penge ud ad vinduet: Nu tages milliondyre vejtavler ned

160 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere