I december 2015 slog elbil-fabrikanten Tesla en kæmpe rekord i Danmark ved at være det bilmærke, som har solgt flest fabriksnye biler på en enkelt måned nogensinde.
Hele 1248 gange blev der skrevet under på en slutseddel i løbet af julemåneden hos en forhandler.
Her godt et år senere er det lige modsat. Ikke så meget som en eneste fabriksny Tesla er foreløbig i 2017 rullet ud fra en forhandler med danske nummerplader påmonteret, viser tal fra Bilstatistik.dk, som arbejder sammen med brancheforeningen Danske Bilimportører.
Tallene er efter det oplyste hentet i Skats oplysninger om nyindregistrerede motorkøretøjer.
Sidste år var blev salget halveret
Årsagen til den markante forandring er sandsynligvis, at politikerne har fjernet registreringsafgift-fritagelsen fra årsskiftet. Med aftalen om nye afgiftsvilkår for elbiler i Danmark i 2015, blev det besluttet, at elbiler ikke længere skulle være fritaget for registreringsafgift. Frem mod 2020 bliver afgiften gradvist øget. I 2017 er registreringsafgiften sat til 40 procent af bilens værdigrundlag.
Allerede i løbet af 2016 begyndte udviklingen at vende. Elbilsalget herhjemme faldt samlet med 20 procent, men for Tesla, der sælger dyre elbiler, var faldet endnu mere markant. Det samlede salgstal blev halveret.
Tesla nedtoner betydning
Teslas kommunikationschef i norden, Maria Lantz, ønsker ikke umiddelbart at bekræfte oplysningerne over for Ekstra Bladet.
- Jeg må først undersøge oplysningerne lidt nærmere, siger hun til Ekstra Bladet.
Til Business.dk siger kommunikationschefen imidlertid, at Tesla alligevel har noget at gøre i Danmark:
- Tesla udvikler og ekspanderer konstant i Danmark og vi er kommet for at blive. Vores mission er at accelerere verdens overgang til bæredygtig energi, og derfor er vi rigtig glade for den store efterspørgsel på elektriske biler i Danmark, som vi har oplevet, siger Maria Lantz til Business.dk.
Elbil-branchen er generelt ramt
Det er ikke alene Tesla, som oplever modgang efter ophævelsen af afgiftsfritagelsen. Også flere andre selskaber, som producerer el-biler, har oplevet et dyk i salget. Dog ikke nær så markant som Tesla. Når det står så slemt til for netop Tesla, så skyldes det ifølge FDM, at Teslas modeller har fået en svinedyr registreringsafgift, fordi hver enkelt model har et højt værdigrundlag.
Tesla vil levere strøm til en hel stat
I 2020 vil afgiften ifølge FDM udgøre 663.100 kroner for en Tesla S 70D. Til sammenligning er der alene afgift på 129.000 kroner for en Nissan Leaf Acenta. (Regnestykket tager højde for procentvis stigning på bilens værdi).
Den kraftigere Tesla S P85D kommer til at koste 1.096.000 kroner alene i registreringsafgift i 2020. Ud over disse afgifter betales også 25 procent moms.
Trods de pauvre salgsresultater i Danmark indtil videre i år, så sælger Tesla stadig fint i de øvrige nordiske lande.