Tesla skrotter faste servicetjek: Bilerne behøver det ikke

Den amerikanske elbilproducent vil ikke længere anbefale sine kunder at få lavet service efter bestemte intervaller

I stedet for overordnede servicetjek vil bilen nu kun bede om at blive kørt på værksted, når en bestemt del eller væske skal skiftes. Foto: Jason Lee/Reuters/Ritzau Scanpix
I stedet for overordnede servicetjek vil bilen nu kun bede om at blive kørt på værksted, når en bestemt del eller væske skal skiftes. Foto: Jason Lee/Reuters/Ritzau Scanpix

Motorolie, bremsevæske, luftfilter, tændrør og slanger.

Mange ting skal løbende skiftes og tjekkes på en bil, og faste serviceeftersyn er derfor svære at komme udenom, hvis man vil opretholde garantien eller blot holde den gamle krikke i topform.

I elektriske biler er der langt færre sliddele at holde styr på, men ikke desto mindre har Tesla-ejere også været pålagt at køre regelmæssigt forbi værkstedet. Indtil nu. Den amerikanske elbilproducent har besluttet at droppe de faste serviceeftersyn, fordi bilerne tilsyneladende ikke har behov for dem.

Det skriver mediet The Drive.

Slipper ikke helt
Tesla er blandt de bilproducenter, der holder kontakten mest til sine biler, og det er blandt andet gennem indsamling af data fra Tesla-biler verden over, at producenten er nået frem til den opsigtsvækkende konklusion.

Dertil kommer ifølge mediet en lang række tests af bilernes holdbarhed, som angiveligt viser, at de kan køre længere end først antaget uden serviceeftersyn.

Bilisterne slipper dog ikke helt fra at køre på værksted. I stedet for indkalde til overordnede servicetjek, vil bilen bede om værkstedsbesøg, når en bestemt del er slidt ned eller en væske trænger til udskiftning.

Bor man i et land med koldt klima, vil man dog ikke mærke meget til de manglende serviceeftersyn. Her anbefaler Tesla nemlig stadig at køre bilen til et årligt vintereftersyn.

Se også: Gyldne tider: 25.000 Porsche-ansatte får kanonhøj bonus

Én mio. miles
Beslutningen om at lægge de faste serviceeftersyn på hylden kommer i kølvandet på, at elbilproducentens mindste bil, Model 3, har mistet en vigtig anbefaling fra det toneangivende amerikanske magasin Consumer Reports.

Det er ifølge magasinet sket, fordi en række kunder klagede over problemer med bilens pålidelighed i en årlig forbrugerundersøgelse. Tesla har dog i et skriftligt svar givet udtryk for, at problemerne er blevet udbedret.

- Langt størstedelen af disse problemer er allerede blevet korrigeret gennem forbedringer af designet og produktionen. Vi ser allerede store forbedringer i vores feltdata, skriver Tesla ifølge Consumer Reports.

Ifølge The Drive har Tesla længe haft en ambition om at bygge elbiler med en drivlinje, der kan holde til at køre op mod én mio. miles.

Se også: Texas vil forbyde Tesla at reparere egne biler

75 kommentarer
Vis kommentarer