Test af elbiler: Så langt kører de i virkeligheden

Bilerne kører op til 20 procent længere end lovet

BMW iX3 kørte 20 procent længere end forventet i testen. Foto: BMW
BMW iX3 kørte 20 procent længere end forventet i testen. Foto: BMW

Hvor langt kører elbiler egentlig på en opladning? Det har det Norske Automobil-Forbund (NAF) og magasinet Motor undersøgt i en rækkeviddetest her til sommer.

NAF og Motor har udført rækkeviddetests af elbiler hen over flere år, og helt siden begyndelsen har Tesla været på sit eget niveau, når det gælder effektivitet, rækkevidde og ladehastighed.

Nu viser årets test for 2021, at flere og flere konkurrenter har formindsket forspringet op til den amerikanske elbilproducent.

Sommerens rækkeviddetest er blevet udført i næsten perfekte forhold med tørre veje, næsten ingen vind og mellem 20 og 25 grader.

I årets test har elbilerne et spænd i den officielle rækkevidde fra mellem 200 og 614 kilometer ifølge de officielle WLTP-tal.

Ikke videnskabelig
Den norske test er ikke videnskabelig, men er foretaget på den måde, at de lader bilerne helt op, uden at forvarme, og kører så langt, man kan, på en bestemt rute med hastigheder mellem 60– 110 km/t - og også på kuperede veje.

18 ud de 21 testede elbiler kører længere end deres officielle rækkevidde, hvilket ikke er unormalt, når betingelserne er gode. Årets modeller går i gennemsnit seks procent længere på en opladning i forhold til den officielle rækkevidde.

Det er ifølge testen BMW iX3, som virkelig leverer, når det gælder at køre længere end den forventede rækkevidde. Bilen kørte således 556,2 kilometer på en opladning, hvilket er 20 procent, eller 106 kilometer, mere end den officielle rækkevidde.

Tre af modellerne i årets test kørte kortere end WLTP-rækkevidden. Polestar 2, Citroën ë-C4 og Xpeng G3 kørte henholdsvis 3, 5 og 12 kilometer kortere end opgivet.

Den elbil, som kørte længst i elbiltesten, var den faceliftede Tesla Model 3 LR, som kørte 654,9 kilometer. Modellens officielle rækkevidde er 614 kilometer.