Topchef i vildt sats: Hver tredje Volvo-kunde vil ikke eje sin bil i 2023

Man kan få sin Volvo på abonnement, men ordningen er endnu ikke slået helt igennem. Det vil dog snart se helt anderledes ud, mener topchefen

Flere vil i fremtiden abonnere på deres Volvo XC40, hvis man spørger topchef Håkan Samuelsson. Foto: Volvo
Flere vil i fremtiden abonnere på deres Volvo XC40, hvis man spørger topchef Håkan Samuelsson. Foto: Volvo

Noget tyder på, at der er god plads til store armbevægelser på Volvo hovedkvarterets ledelsesgang i Göteborg.

For Volvo har blandt andet bekendtgjort, at den traditionelle forbrændingsmotor snart er fortid i mærkets biler, at man vil sælge 800.000 biler i 2020 og at hver anden Volvo, der triller ud fra fabrikken om syv år, skal være en elbil - til trods for, at producenten endnu ikke har en fuldgyldig elbil i sit modelprogram.

I et nyligt interview med mediet Automotive News følger topchef Håkan Samuelsson op med endnu en vild fremtidssatsning. For om bare fem år skal hver tredje Volvo-kunde benytte sig af abonnementordningen Care by Volvo, der blev lanceret sidste år, i stedet for at købe eller privatlease.

Det skriver Expressen.

All-inclusive abonnement
Care by Volvo-konceptet er Volvos svar på den stigende efterspørgsel efter alternative måder at komme bag rattet af en bil på.

Ideen er, at man i stedet for at købe eller lease bliver abonnent på en bil - på samme måde, som mange er det på en mobiltelefon i dag. Kedelige udgifter som service, forsikring og vinterdæk er så inkluderet i den faste månedlig pris, og hvert andet år får man en ny bil at trille rundt i.

Volvos koncept er ikke tilgængeligt herhjemme endnu, men lignende ordninger er begyndt at byde sig til, og flere af de store bilimportører har eksempelvis kastet sig over ideen.

Se også: Bil på abonnement: Skift fra Skoda til Porsche, når du vil

'Spild af tid'
Siden Volvo lancerede sit koncept i efteråret, har interessen ifølge topchef Håkan Samuelsson været høj. Men han er slet ikke tilfreds endnu, understreger han over for Automotive News.

- Vi har ikke udviklet Care by Volvo for at det skulle udgøre to procent af salget. Det skal blive et konkurrencedygtigt tilbud for kunderne, og for os skal det blive en mere omkostningseffektiv måde at distribuere bilerne på. Care by Volvo skal udgøre mindst en tredjedel af vores salg inden for fem år, ellers vil det være spild af tid, siger han til mediet.

Udvalget af Volvo-modeller, man kan abonnere på, er stadig ret begrænset. Svenske kunder kan i øjeblikket vælge mellem stationcaren V60 og den kompakte SUV XC40. Sidstnævnte er den billigste med en startpris fra 5799 svenske kroner om måneden.

Håkan Samuelsson siger til Automotive News, at den kommende Volvo S60 også vil blive tilbudt på abonnement, når bilen lanceres senere i år.

Se også: Nyt firma erklærer krig mod leasing-selskaber

23 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere