Toyota blæser på små motorer

Du har ventet med spænding, og nu er det endelig ude – Toyota bygger 1,2-liters turbomotor

Toyota har rettet lidt i fronten på Auris. Under hjelmen er de største ændringer sket - endelig er der kommet en lille turbomotor til. (Foto: PR)
Toyota har rettet lidt i fronten på Auris. Under hjelmen er de største ændringer sket - endelig er der kommet en lille turbomotor til. (Foto: PR)

Auris har fået et facelift, og samtidig præsenterer Toyota en række opdaterede motorer – OG en helt ny 1,2-liters turbomotor. Toyota har ellers i flere år manglet en ”downsized” motor med turbo i forhold til sine europæiske konkurrenter.

Se også: Hybrid-helten Auris friskes op

Den nye motor er firecylindret, modsat nærmest alle konkurrenterne. Ydelsen er 116 hk ved 5.200 o/min og 185 Nm fra 1.500 til 4.000 o/min, og motoren bliver i første gang introduceret i Auris. Selvom der er turbo på, så er accelerationstiden ikke noget, der imponerer. 0 til 100 km/t klares på afslappede 10,1 sekunder, og topfarten er opgivet til 200 km/t. Til gengæld er forbruget så noget mere imponererende. Auris 1,2 er opgivet til at klare 22 km/l.

Blæs på
Udover turboen, som blæser kræfter i blokken, har Toyota taget en interessant teknik i brug. Motoren kan nemlig skifte mellem to motortyper; Atkinson-cyklusen og Otto-cyklusen. Det er ganske nørdet, men prøv at hænge på. Atkinson-cyklusen bruges af hybridbiler, fordi motoren er mere brændstofeffektiv, til gengæld har den også et meget mere snævert område, hvor den producerer effekt, hvilket gøre den besværlig at bruge i en almindelig bil. Med en motor, der både kan være en 'traditionel' benzinmotor (Otto-cyklus) og en Atkinson-cyklus, får man altså ifølge Toyota en endnu mere brændstofbesparende motor.

Se også: Gammel ven får tiltrængt ansigtsløftning

Atkinson-cyklusen bruges kun ved lav belastning og er en mulighed, fordi Toyota har udviklet et nyt ventilsystem, som giver endnu større mulighed for at variere ventiltimingen. De kalder det selv VVT-iW (Variable Valve Timing – intelligent Wide).

Den 2-liters dieselmotor bliver fremover erstattet af en 1,6-liters motor, udviklet af BMW, og den lille 1,4-liters diesel får også en opdatering med blandt andet ny turbo.

Mere sikkerhed
Auris er en af de første modeller, Toyota introducerer med sikkerhedspakken Toyota Safety Sense. Her bliver det muligt fra mellemudstyrsudgaven at tilvælge automatisk nødbremse ogsa? kendt som Pre-Collission System (PCS), der registrerer objekter foran bilen og automatisk kan bremse i nødstilfælde. Ud over den automatiske nødbremse medfølger der ogsa? Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) og Road Sign Assist (RSA).

Ny Auris introduceres i Danmark efter sommerferien.

9 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere