Trods kæmpebøder dropper tusindvis af danskere stadig bilsynet

Det er dyrt at køre udenom synshallen, når bilen er indkaldt, men det skræmte ikke over 13.000 danskere sidste år. Antallet er dog faldende

Synshallen kan være et skræmmende sted, og mange tusind danskere forsømte sidste år at køre forbi hallen inden for fristen på tre måneder. Arkivfoto: Linda Johansen
Synshallen kan være et skræmmende sted, og mange tusind danskere forsømte sidste år at køre forbi hallen inden for fristen på tre måneder. Arkivfoto: Linda Johansen

Bremseskiver, styrekugler eller fire nye dæk. Man kan få lavet forholdsvis mange ting på bilen for de 4000 kroner, det koster i bøde at ignorere en synsindkaldelse og køre videre.

Alligevel vælger mange danskere hvert år at se stort på påmindelser og ikke mindst de to administrative bøder på hver 2000 kroner, som dumper ind i e-Boksen lidt efter lidt, hvis man bliver væk fra synshallen.

Det viser en aktindsigt, som sammenligningstjenesten Samlino.dk har fået hos Trafikstyrelsen, og som Ekstra Bladet har set. Sidste år modtog hele 13.410 bilister således bøde nummer to, som kommer cirka tre måneder efter den første synsindkaldelse.

'Bekymrende' mange
På det tidspunkt har man allerede modtaget to påmindelser og én bøde - det første girokort lander i mailboksen efter ni uger. Herefter giver Trafikstyrelsen op, men det betyder ikke, at man så kan køre ufortrødent videre.

Det beskedne bip fra computerens mailprogram erstattes bare af nogle noget mere øredøvende bank på døren, når ordensmagten kommer forbi for at klippe pladerne.

- Vi kan alle sammen overse et enkelt brev i vores e-Boks. Men når så mange bilister ikke reagerer på to indkaldelser og en bøde, så er det bekymrende. Det kan tyde på, at mange bilister simpelthen bevidst dropper at få bilen synet, hvilket i sidste ende er til fare for trafiksikkerheden, siger Samlino.dk's administrerende direktør, Kristian Pitzner-Jørgensen, i en pressemeddelelse.

Færre ignorerer synshallen
De to store administrative bøder, som bilisterne modtager inden da, er et redskab, som Trafikstyrelsen har haft siden 2012. Og selv om mange fortsat kører uden om synshallen, så er antallet ifølge Samlinos aktindsigt faldet de seneste år.

I 2015 var antallet af bilister, der modtog bøde nummer to og dermed stod til at miste nummerpladerne, helt oppe på 19.939. På bare to år er antallet altså faldet med cirka 33 procent. Det samme gør sig gældende for den første bøde, som 30.275 modtog i 2015. Sidste år skulle 'bare' 20.511 af med de første fire plovmænd for at ignorere indkaldelsen i ni uger.

Udviklingen er særligt iøjnefaldende, når den ses i lyset af, at antallet af biler, der indkaldes til syn, er steget fra rundt regnet 1.130.000 til 1.159.000 biler i samme periode. 

Se også: Så meget distraherer håndfrie systemer i bilen

Høj risiko for at blive opdaget
Det fremgår ikke af aktindsigten, hvor mange biler, der faktisk endte med at miste nummerpladerne på grund af manglende syn sidste år.

Antallet af bilister, der modtog bøde nummer to, indikerer dog, at forsømmelse af syn har ligget bag en stor del af de tilfælde, hvor politiet i 2017 måtte tage nummerpladerne med på stationen. Som Ekstra Bladet skrev i sidste uge, så fik 5513 bilister sidste år klippet pladerne af andre grunde - eksempelvis manglende betaling af vægtafgift eller lovpligtig ansvarsforsikring.

Politiet kan holde øje med alt fra manglende syn til rod med forsikringspapirerne gennem de såkaldte ANPG-scannere, som udvalgte patruljevogne har haft installeret siden 2016. De scanner automatisk nummerpladerne på alle biler, der passerer forbi patruljevognen, og søger på deres oplysninger i Motorregistret.

Når noget ikke stemmer, får betjentene i patruljevognen besked med det samme, og de kan derfor hurtigt få hevet pladerne af den pågældende bil, hvis det er nødvendigt.

En risiko, som mange danskere altså stadig vælger at leve med.

Det fremgik tidligere, at Samlino.dk havde fået aktindsigt hos de danske politikredse. Dette er imidlertidig ikke korrekt, da aktindsigten er søgt hos Trafikstyrelsen.

Se også: Hvilken bil er årets bedste brugtkøb? Fem favoritter kæmper om sejren

19 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere