Trump vil bremse bilimporten med strengere miljøregler

Et sæt regler for amerikanskbyggede biler og et andet, strengere regelsæt for importerede biler kan blive virkelighed i USA. Det frygtes især at ramme den europæiske bilindustri

Meget tyder på, at Donald Trump vil indføre strengere miljøkrav for at få flere europæiske bilproducenter til at flytte fabrikkerne til USA. Arkivfoto: Ben Margot/AP/Ritzau Scanpix
Meget tyder på, at Donald Trump vil indføre strengere miljøkrav for at få flere europæiske bilproducenter til at flytte fabrikkerne til USA. Arkivfoto: Ben Margot/AP/Ritzau Scanpix

Den globale handelskrig raser fortsat med den trodsige amerikanske præsident, Donald Trump, ved roret, der kæmper for at sætte ’USA først’.

I begyndelsen af marts i år fik den europæiske bilindustri sig et gevaldigt chok, efter Donald Trump først hævede importafgifterne på stål og aluminium og derefter truede eksplicit med at gå direkte efter den europæiske bileksport.

Indtil videre er det blevet ved truslerne - måske fordi modstanden fra politikere og erhvervsliv på begge sider af Atlanten viste sig at være større end forventet, og fordi EU truede med gengældelse, hvis amerikanerne hævede afgifterne.

Men nu har præsident Trump tilsyneladende fundet en alternativ måde at bremse importen på, så flere arbejdspladser kan komme på amerikanske hænder. I stedet for at forhøje afgifterne er den amerikanske regering lige nu ved at undersøge, om man kan stille strengere miljøkrav til udenlandsk-byggede biler end til biler, som er produceret i USA.

Det skriver Wall Street Journal på baggrund af udsagn fra højtplacerede embedsmænd i Trumps regering.

Se også: Danskerne går målrettet efter dette mærke, når de køber brugt hybridbil

Kan flytte fabrikker ud af Europa
Hvilke konkrete miljøkrav, der eventuelt vil blive pålagt udenlandske biler, er endnu uvist. Men efter alt at dømme vil europæiske bilproducenter rammes proportionelt hårdere end eksempelvis asiatiske, skriver amerikanske Autoblog.

Ud af alle de biler, som europæiske bilfabrikanter solgte i USA sidste år, var 70 procent bygget uden for USA og importeret, mens kun 30 procent var samlet på amerikanske fabrikker. For japanske og koreanske mærker var det omvendt med kun 30 procent import.

Dermed kan det blive betydeligt sværere at sælge europæiske biler i USA, med mindre producenterne flytter fabrikker og tusindvis af arbejdspladser ud af Europa og over Atlanten.

Noget tyder altså på, at det ikke handler så meget om klimaet, som det handler om amerikansk økonomi.

Sidste år var 21 procent af de 17,2 millioner solgte biler i USA importerede.

Se også: Tyske bilfabrikker lover at købe dieselbilen tilbage, hvis den forbydes

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen