Tysk gigant har måske fundet løsningen, der kan redde diesel

Mens politikerne herhjemme og i vores nabolande taler om dieselforbud, har Bosch angiveligt lavet et nyt system, som kan redde det udskældte brændstof

Bosch har ombygget dieselmotoren i en VW Golf, så den nu forurener overraskende lidt. Håbet er, at teknologien kan redde diesel. Foto: Bosch
Bosch har ombygget dieselmotoren i en VW Golf, så den nu forurener overraskende lidt. Håbet er, at teknologien kan redde diesel. Foto: Bosch

Dieselbiler forurener, fusker med tallene og lægger et tæppe af særdeles sundhedsskadelige partikler ned over cyklister og fodgængere i storbyer over hele verden.

Omtrent det image har den kørende sælgers trofaste følgesvend, dieselbilen, fået, efter dieselskandalen begyndte at rulle tilbage i 2014. Så sent som i sidste uge foreslog Socialdemokratiet at forbyde salg af nye dieselbiler fra 2030, og i Tyskland har Hamborg allerede indført miljøzoner, der forbyder ældre dieselbiler.

Det er dog ikke alle, der har mistet troen på det udskældte brændstof, og tyske Bosch har nu angiveligt fundet en løsning, som kan redde både dieselbil og samvittighed. Det skriver Auto Express.

10 gange så ren
Ved hjælp af ny teknologi er det lykkedes Bosch at sænke den skadelige NOx-forurening fra en VW Golf med svimlende 90 procent, så den kun udleder 13 mg/km - vel at mærke under de nye RDE-test, hvor bilen testes på vejen.

I 2020 må dieselbiler maksimalt udlede 120 mg/km under denne type test, og den nye teknologi gør altså motoren næsten 10 gange så ren, som det forventes.

Selv i bykørsel gennem Stuttgart udleder bilen angiveligt kun 40 mg/km NOx-partikler, hvilket ifølge Auto Express er omkring en trejdedel af, hvad der kræves i 2020.

- Vi er overbeviste om, at ingen i fremtiden vil kunne gennemføre et forbud på diesel i byerne. Den (dieselbilen, red.) vil bevare sin plads i byens trafik, både for håndværkere og pendlere, sagde Bosch' administrerende direktør, Dr. Volkmar Denner, under annonceringen af den nye teknologi på Bosch' årlige pressekonference.

Se også: Svenskerne støder til: Så mange elbiler vil Volvo sælge

VW misbrugte software
Bosch var aldrig selv direkte impliceret i dieselskandalen, men udviklede ifølge mediet The Drive den software, som flere bilproducenter endte med at misbruge til at forbedre dieselbilernes forbrugstal.

Volkswagen har eksempelvis indrømmet at bruge et system til at overvåge motortests og om nødvendigt indstille motoren til at forurene mindre. Et system, som ifølge Bosch kun var tiltænkt testforsøg.

Siden har den tyske teknologigigant sat alle sejl til for at redde dieselmotoren, og reduktionen i NOx-partikler er denne gang opnået gennem en omfangsrig ombygning af motoren frem for software.

Bosch har blandt andet optimerede turboladerne og ændret den måde, udstødningsgassen sendes rundt i motoren på. Systemet er afhængigt af bestemte dele i nye dieselmotorer og kan derfor ikke 'sættes på' gamle motorer. Det kan til gengæld allerede nu implementeres i nye biler.

Her ses Volvos XC90 i en crashtest tilbage i 2015. Foto: Presse Biler - 30. apr. 2018 - kl. 07:02 Denne bil har ikke haft en eneste dødsulykke i 14 år

242 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen