Tyske elbiler vil gøre Jaguar og Tesla kunsten efter

Audi og Mercedes-Benz er begge ved at færdiggøre deres første helt elektriske biler, der har mere end bare elmotoren tilfælles med Tesla Model X og Jaguar I-Pace

Ved lanceringen af Audi E-tron i Genève slap producenten 250 kamouflerede eksemplarer af bilen løs i byens gader. Den færdige bil forventes at være klar inden året er omme. Foto: Audi
Ved lanceringen af Audi E-tron i Genève slap producenten 250 kamouflerede eksemplarer af bilen løs i byens gader. Den færdige bil forventes at være klar inden året er omme. Foto: Audi

Et hurtigt kig på de nye og kommende elbiler, der den seneste tid har trukket mest opmærksomhed, afslører en tendens: Vil man være noget ved musikken i bilbranchen anno 2018, så skal man have en luksuriøs, eldreven og ikke mindst højbenet bil i modelprogrammet - eller i det mindste på vej.

Tesla var først til at spotte nichen med Model X, og den populære amerikaner har nu fået følgenskab af Jaguar I-Pace, der blev lanceret kort før biludstillingen i Genève 8. marts.

Inden året er omme forventes også Mercedes-Benz og Audi at være klar med deres første helt elektriske elbiler, og de får samme høje design.

Elektrisk firehjulstræk
Audis E-tron konceptbil blev officielt præsenteret på udstillingen i Schweiz, men bilproducenten er allerede begyndt at tage imod depositum fra købere i Norge, Schweiz, Østrig og Belgien. Det til trods for, at den endelige pris på den færdige bil ikke kendes endnu.

Til gengæld ved vi, at konceptbilen har firehjulstræk og tre elmotorer - én på forreste aksel og to på bagerste. Det skulle ifølge Audi give omkring 320 kW (429 hk) og op til 370 kW (495 hk) og 800Nm, hvis man benytter sig af en særlig boost-funktion.

Den store bil kan således nå 100 km/t. på bare 4,6 sekunder, hvilket er lidt hurtigere end de 4,9 sekunder, som en Tesla Model X 100D bruger på det samme.

Ifølge Audi har konceptbilens batteri en rækkevidde på 'mere end 500 kilometer'. Til sammenligning har Model X 100D en rækkevide på op til 565 kilometer.

Rygterne vil vide, at den nye Mercedes-Benz får navnet EQ C, men det er endnu ikke bekræftet. Foto: Mercedes-Benz
Rygterne vil vide, at den nye Mercedes-Benz får navnet EQ C, men det er endnu ikke bekræftet. Foto: Mercedes-Benz

Lang ventetid på ny Mercedes
Mercedes-Benz løftede sløret for sin elektriske SUV-konceptbil - kaldet Concept EQ - helt tilbage i 2016, men den færdige bil vil efter alt at dømme blive lanceret senere på året.

Den nye Mercedes-Benz får firehjulstræk, men ulig E-tron må den klare sig med to elmotorer. Bilen får dog stadig omkring 300 kW (400 hk) og Mercedes går også efter en konkurrencedygtig rækkevidde på op til 500 kilometer.

Bilen lægger sig størrelsesmæssigt et sted mellem de eksisterende GLC- og GLE-modeller, og Mercedes-Benz går ifølge CNN efter en pris i nærheden af, hvad man skal give for 'en fornuftigt udstyret GLC' - omkring 300.000 kr. før danske afgifter.

Se også: Toyota siger stop: Ingen nye personbiler skal køre diesel

Til kamp mod Teslas topmodel
På den lidt længere bane er også en anden tysk bilproducent på vej med en luksuriøs og elektrisk SUV. På biludstillingen i Genève præsenterede Porsche konceptbilen Mission E Cross Turismo, der er en videreudvikling af den Mission E model, der bliver Porsches første helt elektriske bil.

Den store Porsche får angiveligt 440 kW (600hk), hvilket gør den i stand til at nå 100 km/t. på under 3,5 sekunder.

Hvis det holder, vil bilen blive den første, der har en reel chance for at konkurre med Tesla Model X topmodellen P100D, der klarer 0-100 km/t. på bare 3,1 sekunder.

Den færdige bil forventes dog først at være klar i 2021.

Porsche Mission E Cross Turismo kan meget vel blive bilproducentens elbil nummer to. Foto: Porsche
Porsche Mission E Cross Turismo kan meget vel blive bilproducentens elbil nummer to. Foto: Porsche

Se også: Tesla under nyt pres - VW køber batterier for 150 mia. kr.

14 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere