Udsigt til vejarbejde: Danmark skal belægges med klimavenlig asfalt

Der er penge at spare for danske bilejere, når en ny type asfalt om få måneder skal afprøves på danske veje

Både Vestmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen er kandidater til den nye asfalt, der er udviklet af RUC, DTU og Vejdirektoratet. Arkivfoto: Søren Schnoor
Både Vestmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen er kandidater til den nye asfalt, der er udviklet af RUC, DTU og Vejdirektoratet. Arkivfoto: Søren Schnoor

Hvem siger, at asfalt bare er en bunke sammenklistrede sten?

Asfalt kan tilsyneladende være mange ting, herunder klimavenlig, så nu skal udvalgte strækninger rundt om i Danmark belægges med asfalt, der er mindre slidsom for kloden.

Den nye type asfalt har længe været i testfasen, men nu er den altså klar at blive taget i anvendelse, melder Vejdirektoratet. De første steder til at blive belagt med den klimavenlige asfalt udvælges, når det ligger fast, hvem der skal stå for anlægsarbejdet. I første omgang gælder det 50 kilometer vej.

I spil hertil er både Vestmotorvejen - der forbinder Køge og Storebæltsbroen - og Køge Bugt Motorvejen, skriver dr.dk.

Penge at spare
Bliver forsøgsstrækningen en succes, kan den klimavenlige asfalt meget vel brede sig til resten af landet, lyder det fra Vejdirektoratet, der står for at vedligeholde og udskifte underlaget på de omkring 3.800 kilometer danske statsveje.

Hvis asfalten bliver udbredt, kan det i sidste ende betyde, at der er penge at spare for danske bilister. Ifølge DR vil en bilist, der udelukkende kører på den nye type asfalt, spare en femmer, hver gang han eller hun tanker for 100 kroner.

Til gengæld vil implementeringen tære en smule på statskassen. Den klimavenlige asfalt er nemlig omkring 5 procent dyrere end den asfalttype, der anvendes i dag.

Se også: Porsche mistænkes for at snyde: Må tilbagekalde 60.000 biler

Dansk opfindelse
Den klimavenlige asfalt kan hjælpe danske bilister med at spare penge på køreturen, fordi rullemodstanden mellem dæk og asfalt er mindre end på almindelig asfalt.

Det er Roskilde Universitetscenter, der i samarbejde med DTU, Vejdirektoratet og en række private virksomheder har udviklet den nye asfalttype.

- Siden man gik væk fra massive gummidæk for 100 år siden, bruger dæk i dag kun en sjettedel af energien i forhold til dengang. Så meget kan vi ikke opnå ved at ændre asfalten, men vi kan lave omkring 5 procents besparelse, der til gengæld batter rigtig meget, siger Jeppe Dyre, der er professor i fysik ved RUC, til dr.dk.

Se også: Glem klip i kørekortet: Her er den mest effektive straf

23 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere