Undersøgelse afslører: Firehjulstræk er skyld i ulykker

Biler med firehjulstræk giver chaufførerne falsk tryghed

Det ender oftere helt galt på sne- og isglatte veje, når bilister sidder bag rattet i en firehjulstrukket bil, viser svensk undersøgelse. Foto: Colourbox
Det ender oftere helt galt på sne- og isglatte veje, når bilister sidder bag rattet i en firehjulstrukket bil, viser svensk undersøgelse. Foto: Colourbox

En svensk undersøgelse fra forsikringsselskabet Folksam viser, at firehjulstræk kan give falsk tryghed for chaufførerne, og de derfor er involverede i mere alvorlige ulykker, når der er sne og is på vejen.

Forsikringsselskabet er dykket ned i 35.000 ulykker for at kigge på, om firehjulstræk er bedre på sne og is end to-hjulstræk, efter salgstal i Sverige fortæller, at en tredjedel af alle nye biler i vores naboland bliver solgt med firehjulstræk.

Resultatet fra undersøgelsen viser, at der er højere risiko for at blive såret eller dræbt i en ulykke med en firehjulstrukket bil.

Forklaringen på det skal findes i, at bilister ofte kørte stærkere på sne og is i firehjulstrækkere.

- Det var meget tydeligt, at hastigheden i de firehjulstukne biler var noget højere. Førerne får en falsk følelse af sikkerhed og kan derfor ikke vide, at deres bil ikke er mere sikker end én med to-hjulstræk. Derfor sænker de ikke farten, siger Matteo Rizzi, trafiksikkerhedsforsker hos Folksam, til expressen.se.

Se også: Biljagt i BMW: 27-årig kokainpåvirket forsøgte at stikke af fra politiet

Kun forskel i isglat føre
Som nævnt kiggede Folksam på data fra 35.000 af det svenske politis ulykkesrapporter. Med i statistikken er biler med to-hjulstræk, permanent firehjulstræk og omskifteligt firehjulstræk.

Statistikken viser, at i ulykker, hvor is og sne har påvirket kørebanen, er der 20-30 procent større chance for personskade, hvis du kører i en firehjulstrækker.

I almindeligt eller våde føre er risikoen den samme uanset, om du har firehjulstræk eller to-hjulstræk.

Ifølge Folksam skal en del af forklaringen findes i, at firehjulstrukne biler har nemmere ved at finde greb på sne eller is, og derfor ender bilister i firehjulstrukne biler oftere med at køre hurtigere end bilister i to-hjulstrukne biler, og det er altså den højere fart, der bliver udslagsgivende i ulykkessituationer.

- Hvis bilerne i fremtiden kunne fortælle føreren, at vejen er glat, vil vi mindske risikoen for uheld. Føreren mærker tydeligvis ikke føret i en firehjulstrukket bil, siger Matteo Rizzi til expressen.se.

Se også: Håbet om Formel 1-biler i Københavns gader i 2018 lever

38 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere