Annonce:
Annonce:

Undersøgelse afslører: Firehjulstræk er skyld i ulykker

Biler med firehjulstræk giver chaufførerne falsk tryghed

Det ender oftere helt galt på sne- og isglatte veje, når bilister sidder bag rattet i en firehjulstrukket bil, viser svensk undersøgelse. Foto: Colourbox
Det ender oftere helt galt på sne- og isglatte veje, når bilister sidder bag rattet i en firehjulstrukket bil, viser svensk undersøgelse. Foto: Colourbox
Annonce:
Følg Biler

En svensk undersøgelse fra forsikringsselskabet Folksam viser, at firehjulstræk kan give falsk tryghed for chaufførerne, og de derfor er involverede i mere alvorlige ulykker, når der er sne og is på vejen.

Forsikringsselskabet er dykket ned i 35.000 ulykker for at kigge på, om firehjulstræk er bedre på sne og is end to-hjulstræk, efter salgstal i Sverige fortæller, at en tredjedel af alle nye biler i vores naboland bliver solgt med firehjulstræk.

Resultatet fra undersøgelsen viser, at der er højere risiko for at blive såret eller dræbt i en ulykke med en firehjulstrukket bil.

Forklaringen på det skal findes i, at bilister ofte kørte stærkere på sne og is i firehjulstrækkere.

Annonce:

- Det var meget tydeligt, at hastigheden i de firehjulstukne biler var noget højere. Førerne får en falsk følelse af sikkerhed og kan derfor ikke vide, at deres bil ikke er mere sikker end én med to-hjulstræk. Derfor sænker de ikke farten, siger Matteo Rizzi, trafiksikkerhedsforsker hos Folksam, til expressen.se.

Biljagt i BMW: 27-årig kokainpåvirket forsøgte at stikke af fra politiet

Kun forskel i isglat føre
Som nævnt kiggede Folksam på data fra 35.000 af det svenske politis ulykkesrapporter. Med i statistikken er biler med to-hjulstræk, permanent firehjulstræk og omskifteligt firehjulstræk.

Statistikken viser, at i ulykker, hvor is og sne har påvirket kørebanen, er der 20-30 procent større chance for personskade, hvis du kører i en firehjulstrækker.

I almindeligt eller våde føre er risikoen den samme uanset, om du har firehjulstræk eller to-hjulstræk.

Annonce:

Ifølge Folksam skal en del af forklaringen findes i, at firehjulstrukne biler har nemmere ved at finde greb på sne eller is, og derfor ender bilister i firehjulstrukne biler oftere med at køre hurtigere end bilister i to-hjulstrukne biler, og det er altså den højere fart, der bliver udslagsgivende i ulykkessituationer.

- Hvis bilerne i fremtiden kunne fortælle føreren, at vejen er glat, vil vi mindske risikoen for uheld. Føreren mærker tydeligvis ikke føret i en firehjulstrukket bil, siger Matteo Rizzi til expressen.se.

Håbet om Formel 1-biler i Københavns gader i 2018 lever

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Det er en alvorlig situation, siger Mette
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

nyt billede

Bagholdet

Annonce:
Annonce: