Usikkerhed om garanti på elektriske biler

Garantierne på elbiler og plugin-hybriders batterier er enten uklare eller har tvivlsom dækning, viser stor gennemgang, FDM har lavet

Der bør være ekstra garantier på elektrificerede biler, mener FDM. Arkivfoto: Lars Just
Der bør være ekstra garantier på elektrificerede biler, mener FDM. Arkivfoto: Lars Just

De populære og hypede elbiler har i mange tilfælde en enten tvivlsom eller mangelfuld garantidækning, hvis bilen skulle gå i stykker, eller hvis batteriet mister sin kapacitet.

Det viser en stor gennemgang, som FDM har lavet af hybrid- og elbiler samt plugin-hybrider.

Det oplyser FDM i en pressemeddelelse.

- Både garantierne og de betingelser, der er stillet op for at få reparation på garantien, stikker i alle retninger. De bærer præg af, at elbilerne først nu er ved at blive udbredt, og der er ikke fokuseret tilstrækkeligt på, hvordan bilkøberne er stillet, hvis batteriet går i stykker, eller kapaciteten forringes i garantiperioden, siger Michael Ern Nielsen, jurist i FDM, i pressemeddelelsen.

Populære miljøbiler skuffer i test

Savner to garantier
Problemerne, når det gælder elektrificerede biler og garanti, handler ifølge FDM især om, at nogle mærker ikke har nogen kapacitetsgaranti på elbiler, andre oplyser ikke, hvordan de vil måle kapaciteten, mens andre mærker igen ingen særskilt garanti har på batteriet i deres elbiler.

Derfor mener FDM, at der på elektriske biler bør være to ekstra garantier, som er specielt tilpasset de elektrificerede biler, nemlig en batterigaranti og en kapacitetsgaranti.

Batterigarantien skal ifølge FDM fokusere på holdbarheden og fejl på selve batteriet, mens den anden del skal omhandle batteriets kapacitet. Især det sidste kan være et stort problem, da batteriet over tid bliver slidt, som det kendes fra eksempelvis mobiltelefoner.

Du kan læse mere om FDMs gennemgang her.

Store forskelle på sommerdæk: Disse skal du gå efter