Vælg den rigtige: Stor forskel på prisen i parkerings-apps

Det bliver mere og mere udbredt at betale for parkering med en smartphone-app, men priserne er meget forskellige

Ved en times parkering i København er der op til 6,60 kroner at spare ved at vælge den rigtige parkeringsapp, viser FDM's test. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Ved en times parkering i København er der op til 6,60 kroner at spare ved at vælge den rigtige parkeringsapp, viser FDM's test. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

'Farvel til p-billetten. Fremtiden er digital'.

Teksten har længe prydet en lang række af de københavnske parkeringsautomater, og det første dilemma, denne fremtid stiller os i, er, hvordan vi helst vil betale for vores parkering. Mens den fysiske billet er blevet forvist til historiebøgerne, har vi fået et væld af muligheder, der alle inkluderer at trykke en hel del på en skærm.

Alene i Københavns Kommune er seks forskellige smartphone-apps godkendt til at hjælpe med betalingen, og prisen, man i sidste ende betaler for sin parkering, afhænger en hel del af, hvilken en man benytter.

Det viser en større gennemgang, som bilistorganisationen FDM har lavet.

FDM: Brug flere apps
FDM har sat fem af de godkendte apps på prøve i flere parkeringssituationer i både København og Aarhus. De fem bruger alle forskellige prismodeller til at indhente en belønning for deres hjælp, og ifølge bilisorganisationen egner de sig derfor til forskellige parkeringssituationer.

- Det er ikke muligt at kåre en vinder, for priserne varierer efter tid og sted og gebyrerne i den enkelte app. Derfor kan man med fordel downloade flere parkeringsapps og skifte mellem dem i stedet for at benytte den samme hele tiden, siger FDM's juridiske konsulent, Dennis Lange, til FDM.dk.

Hvor EasyPark og ParkMan lægger et gebyr på henholdsvis 15 og 10 procent (+3 kroner) ovenpå parkeringsprisen, er gebyret fast 4 og 3,95 kroner hos ParkOne og WayToPark.

I den femte app, ParkPark, er der ikke noget fast eller procentvist gebyr, men til gengæld betaler man ifølge FDM pr. påbegyndt kvarter i stedet for pr. påbegyndt minut, som det er tilfældet hos konkurrenterne.

Se også: Kommuner får nej: Må ikke dække underskud med flere p-afgifter

Fleksibel løsning koster
Den mindre fleksible betalingsmodel betyder, at ParkPark bliver den dyreste mulighed i den første parkeringssituation, hvor FDM's testperson parkerer i 20 minutter i rød zone i København. 18 kroner koster det med ParkPark, mens WayToPark klarer disciplinen til 15,95 kroner som det billigste alternativ.

I Aarhus er ParkPark til gengæld billigst med 6 kroner mod 8 kroner hos EasyPark og ParkOne.

Når testpersonen parkerer i længere tid, begynder forskellen at blive tydelig. Ved præcis én times parkering onsdag mellem klokken 17 og 18 kan man således spare 6,60 kroner i Københavns røde zone og 4,20 kroner i Aarhus ved at vælge den billigste løsning frem for den dyreste.

Både i København og Aarhus er ParkPark billigst med henholdsvis 36 og 12 kroner for parkeringen. Betalingsmodellen betyder dog, at det med denne app er vigtigt at nå tilbage til bilen inden 18:01, hvis det skal forblive den billigste løsning.

EasyPark er den dyreste mulighed ved præcis én times parkering i København, mens det er ParkMan i Aarhus. Ved brug af begge apps gælder det dog, at parkeringen ikke bliver meget dyrere af, at klokken bliver 18:01, før man er tilbage ved bilen.

Se også: Teslas lille 'billigbil' er endelig på vej til Danmark

14 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere