Vanvittig elbil klatrer bjerge

En video af en yderst adræt elbil, som kører ubesværet gennem kuperet terræn i De Franske Alper, vækker opsigt på internettet

En off-road elbil med krydsende aksler og fire-hjulsstyring vækker opsigt på YouTube – se videoen i artiklen. (Foto: PR)
En off-road elbil med krydsende aksler og fire-hjulsstyring vækker opsigt på YouTube – se videoen i artiklen. (Foto: PR)

'En mekanisk edderkop på fire hjul'. Sådan beskriver virksomheden bag en ny, nærmest hypermobil elbil selv deres opfindelse. Og det er vel egentlig en meget passende beskrivelse af Spider Electric 2, som den officielt hedder.

Bag bilen står den franske virksomhed Swincar, som egentlig præsenterede opfindelsen allerede tilbage i april under en udstilling for opfindere i Genéve.

Biler - 10. aug. 2015 - kl. 14:53 Skræmmende oplader til Tesla  

Det er dog først efter, virksomheden har lagt en video af bilens kunnen på YouTube, at bilfans har fået øjnene op for Spider Electric 2, der må siges at være en af de mest adrætte elbiler på markedet.

Særligt interessant ved elbilen er, at de fire hjul og affjedringen er fuldstændig uafhængige af hinanden. Det betyder, at alle fire hjul konstant er i kontakt med overfladen, og gør det muligt for bilen, at køre op, ned og sidelæns på skråninger, som kun få biler kan det.

Krydsende aksler
Der indgår også elementer fra en af menneskets favorit-kæledyr – katten – i den ellers så edderkop-agtige elbil. I hvert fald er den så mobil, at akslerne kan krydse over hinanden, og det ser man altså ikke hver dag.

I midten af off-roaderen er førersædet og kontrolpanelet placeret. Under føreren sidder lithium-ion-batteriet, som pumper kraft ud til elektromotorer på hver af de fire hjul, og ifølge Swincar kan bilen køre i fire timer på et fuldt opladt batteri.

Se også: Sådan får du fingrene i en gratis Tesla Model X  

I forhold til styring tilbyder Swincar to muligheder. Traditionel tohjulsstyring og firehjulsstyring for ekstra smidighed og mobilitet.

Modsat andre firehjulede offroad-køretøjer på markedet, der traditionelt bruger super stærke motorer til at tackle hårdt terræn, udnytter Spideren sin lette kampvægt og uafhængige affjedring til at klatre stejle skråninger.

Spider Electric 2 mangler dog umiddelbart noget frihøjde i forhold til f.eks. en Land Rover, hvis den skal være i stand til at klatre op af meget stejle stigninger uden at skrabe undersiden.

Swincar leder lige nu efter investorer og bilforhandlere, som kan hjælpe dem med at få gang i masseproduktionen og salget af den mobile elbil.

 

1 af 2 Hjulene er ikke afhængige af hinanden, som det er tilfældet i et traditionelt køretøj. (Foto: PR)
2 af 2 En off-road elbil med krydsende aksler og fire-hjulsstyring vækker opsigt på YouTube – se videoen i artiklen. (Foto: PR)
4 kommentarer
Vis kommentarer