Verdens bedst sælgende firmabil kommer til Danmark

Toyota besluttede tidligere på året at give Camry en chance til i Europa - og nu er der også fastlagt en dato for det danske comeback

Efter 14 års pause får Toyota Camry comeback i Danmark, når den nye generation lanceres næste år. Foto: Toyota
Efter 14 års pause får Toyota Camry comeback i Danmark, når den nye generation lanceres næste år. Foto: Toyota

Der er dukket noget op i sidespejlene hos Volkswagen Passat og Skoda Superb.

Et sæt lygter og en bred, særpræget 'næse', der mest af alt minder om fronten på en katamaran, kan anes et stykke tilbage. Men det er ikke Express 2-færgen, der er på vej. Nej, det er Toyotas største sedanmodel, Camry, der har sat kursen mod Europa for at gøre de to bedst sælgende modeller i segmentet for mellemstore biler rangen stridig.

Den europæiske introduktion har været kendt i nogen tid, men Toyota har netop bekræftet, at Camry også skal konkurrere med de europæiske favoritter på danske veje.

Camry er ifølge Toyota verdens bedst sælgende model i firmabilsklassen med 700.000 solgte eksemplarer sidste år. Den er især populær i USA, hvor det ifølge Carsalesbase blev til 387.000 solgte biler og en førsteplads i det mellemstore segment i 2017.

Ny elektriske kræfter
Næste år skal en ny generation af Toyota Camry forsøge at opretholde det momentum og føre det 36 år gamle modelnavn videre.

Det er langtfra første gang, Camry vil kunne fås på danske plader, og som bilernes svar på Nephew gør den altså comeback efter længere tids fravær. Om modellen formår at fylde forhandlernes lokaler ligeså hurtigt, som Nephew i øjeblikket fylder Boxen og Royal Arena, må tiden vise.

Toyota har dog valgt samme strategi som det folkekære rockband med tilføjelsen af nye kræfter, her i form af hybridteknologi, der får den samlede ydelse op på 218 hestekræfter - uden at bilen af den grund skal sættes i stikkontakten.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Foto: Toyota
Foto: Toyota

Bilen står selv for at lade batteriet op, og Toyota går dermed i en anden retning end konkurrenterne hos Volkswagen og Kia, der begge tilbyder pluginhybrid-versioner af firmabilerne Passat og Optima. Det er en opsætning, der på papiret giver længere rækkevidde pr. dråbe benzin, men til gengæld kræver opladning med kabel og stikkontakt.

I Camry betyder hybridteknologien, at den forholdsvis potente vogn klarer 23,8 km/l - målt efter WLTP-metoden, men omregnet til NEDC2.

Se også: Ferrari-ejer lader personalet parkere bilen: Mister knap 1 mio. i værdi

En luksuriøs erstatning
Toyota Camry skal i praksis udfylde tomrummet efter Avensis-modellen, der efter 21 år går ud af produktion. Er man vant til at køre Avensis, vil man dog med stor sandsynlighed opleve Camry som et nøk mere luksuriøs.

I kabinen er der læder, træ og kromdetaljer, digitalt instrumentbræt og infotainment-skærm, som det sig hør og bør hos dagens rullende kontorpladser.

Artiklen fortsætter under billederne ...

Foto: Toyota
Foto: Toyota

Foto: Toyota
Foto: Toyota

Camry adskiller sig dog en anelse fra de direkte konkurrenter på prale-skalaen, når det kommer til bagsædet. Her fås japaneren nemlig med en skærm i midterarmlænet, hvorfra man kan styre og indstille temperatur, musik og sæder.

Ifølge Carsalesbase var Avensis den sjette mest solgte bil i segmentet for mellemstore biler i Europa sidste år med 25.319 solgte eksemplarer. Der skulle 81.410 nøgler over disken, for at Skoda Superb kunne indtage andenpladsen, mens Volkswagen Passat stillede sig på podiets øverste skammel med overbevisende 183.288 solgte biler.

Hvad den nye Toyota Camry kommer til at koste er endnu ikke offentliggjort. Bilen vil efter planen blive lanceret herhjemme til sommer.

Se også: Danskere: Sikkerhedsudstyr bør være obligatorisk i alle nye biler

120 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere