Veteranbiler for millioner under hammeren i weekenden

En af Europas vigtigste samlinger af veteranbiler kommer lørdag på auktion i Danmark

Se de mange smukke biler her.

Biler for millioner og udenlandske rigmænd, der ankommer til lille Danmark i helikoptere og privatfly.

Det lyder som en James Bond film, men det er ikke desto mindre det scenarie, der denne weekend vil udspille sig på Djursland, når en af de fineste europæiske samlinger af sjældne veteranbiler kommer på auktion.

Det drejer sig om 48 af den danske rigmand Henrik Frederiksens biler, som det anerkendte britiske auktionshus Bonhams lørdag får under hammeren.

70-årige Henrik Frederiksen har forklaret til flere medier, at han sælger ud af samlingen, fordi han for få måneder siden mistede sin kone, og derfor ikke føler, at det er samme fornøjelse at køre rundt i bilerne, når hun ikke sidder ved hans side. Derudover vil han gerne selv være med til at sælge bilerne, så hans børn ikke skal stå med ansvaret efter hans død.

Rigmanden beholder dog 12-15 af bilerne fra sin samling, som han begyndte på som 18-årig.

- Det startede, da jeg var 18 år. Jeg havde en drengedrøm om at få min egen bil, men dengang havde jeg selvfølgelig ikke så mange penge, men siden er det gået slag i slag, siger Henrik Frederiksen til Ekstra Bladet.

De eksklusive biler er fundet over det meste af verden.

- Jeg har brugt meget tid på at finde bilerne. Bl.a. hos private samlere og på auktioner, og så er det jo blevet kendt, at jeg samler, så jeg har også fået nogen tilbudt, fortæller Henrik Frederiksen.

Selv om samlingen har været en stor del af Henrik Frederiksens liv, så er han afklaret med, at de 48 biler snart kører ud fra godset.

- Det rør mig ikke. Livet er for de levende, ikke de døde, lyder det.

Helt unikt

Spørger man auktionshusets ekspert i investeringsbiler, Jakob Greisen, så er det nogle helt specielle biler, man kan blive ejer af - hvis man da har medbragt den store pengepung.

- Det er en af Europas vigtigste samlinger, og det er bestemt ikke hvert år, at der kommer sådan en samling til salg. Det er helt unikt, siger han.

Auktionshusets vurderinger af bilerne viser, at prisspændet går fra 300.000 til 400.000 tusinde kroner for en Citroën fra 1974, til en Duesenberg fra 1931, som er sat til en pris på mellem 17 og 21 millioner kroner. Alle biler er i perfekt stand og klar til at køre ud i verden med en ny ejer.

- Duesenberg'en fra 1931 er en af juvelerne. Den har kun haft tre ejere ud over Henrik Frederiksen siden 1931, fortæller Jakob Greisen.

- Fabrikken byggede en del af dem, men kun omkring 20 eksemplarer med denne meget sporty karosseriform, så den bil er meget eftertragtet.

En anden bil, som man kan byde på, er en Bentley fra 1958, som har været i den berømte amerikanske Rockefeller-families eje.

Selvom rigmanden Henrik Frederiksen, der blandt andet har tjent sine penge på Matas-butikker, står til at tjene en større sum, så vil Greisen ikke komme med et bud på om, hvor meget auktionen kommer til at indbringe.

- Det er en succes, hvis vi får alle bilerne solgt, og hvis Henrik er tilfreds med det, vi får for bilerne, siger han til Ritzau.

Der forventes et større internationalt fremmøde til auktionen, som bliver afholdt på Henrik Frederiksens gods, Lyngsbækgaard, tæt på Ebeltoft på Djursland.

Auktionen begynder  kl. 14.00. Indgangsbilletten koster 800 kroner, men så må man også medbringe en ledsager.

1 af 4 Henrik Frederiksen
2 af 4 Chassis 56PB blev testet den 29. april 1914, og derefter leveret til Rolls-Royce France. Herefter kom bilen til Bruxelles, hvor ejeren i 1919 efter afslutningen af Første Verdenskrig fik konstrueret det nuværende karosseri af den esoteriske karosseribygger Schapiro-Schebera i Berlin. I bogen The Edwardian Rolls-Royce står der, at chassiset efter sigende oprindeligt var udstyret med et lukket karosseri af en ukendt karosseribygger. I 1925 fandt bilen vej til Ægypten, og i mere en tre årtier sørgede en række ejere samt det tørre ægyptiske klima for bilens fine, velbevarede tilstand, da den endelig kom til England i 1956. De nye engelske ejere beholdt bilen i næsten 30 år, og den blev solgt til en amerikansk samler i Californien i 1985. (Foto: Bonhams)
3 af 4 Denne bil har Mercedes Kommissionsnummer 16835. Ifølge arkiverne hos Mercedes-Benz Classic i Stuttgart, hørte Kommissionsnummer 16835 til Mercedes 28/95 chassis nummer 15979, som fik motor nummer 22781. Destinationen for dette chassis var New York, og leveringsdatoen var den 30. september 1920. Der står endvidere i arkiverne, at et 4-personers åbent Sindelfingen tourer karosseri til dette chassis blev afskibet til New York i 1921. I dag står bilen med et trækarosseri af typen phaeton. Dette karosseri er formodentligt fra et chassis fra før 1914, som var blevet sendt til Paris, idet plaketten på karosseriet henviser til C.L. Charley som var generalagent i Frankrig for Daimler Motoren Gesellschaft indtil 1907. (Foto: Bonhams)
4 af 4 Bentley chassis B212LFA blev leveret til Rolls-Royce Lillie Hall i Fulham, London den 20. december 1957. Fra Lillie Hall blev chassiset sendt til H.J. Mulliner, som monterede et "2 door 4 light Drophead Coupe, design no. 7409" karosseri på det meget fine chassis. Resultatet blev en klassisk og smagfuld todørs cabriolet, som kan transportere fire personer i den yderste komfort. Bilen blev bestilt af John D. Rockefeller Jr, søn af olie-manden John D. Rockefeller og far til John D. Rockefeller lll. Det fremgår af Mulliner arkiverne, at bilens ejer var Mrs. Rockefeller, som fik den leveret 10 Juni 1958, og det kan tænkes, at denne pragtfulde bil var en gave fra ægtemanden. (Foto: Bonhams)
54 kommentarer
Vis kommentarer