Danske bilkøbere vil i stigende grad have biler, der i en eller anden udstrækning er blevet elektrificerede. Således slog både salget af hybridbiler og plug-in hybridbiler rekord i 2019.
I fjor blev der solgt 14.000 almindelige hybridbiler, og den klart største spiller på det marked er fortsat japanske Toyota. For første gang i historien rundede Toyota i fjor 10.000 solgte hybridbiler i Danmark på et år med et samlet salg på 10.110 hybridbiler. Det er en stigning på 12 procent sammenlignet med 2018, hvor der trillede 8993 Toyota-hybridbiler ud fra forhandlerne.
Samtidig er det for ottende år i træk ny salgsrekord for den japanske bilgigant. Med salget i 2019 tegnede Toyota sig for 71 procent af salget af hybridbiler i Danmark - svarende til lige under tre ud af fire solgte hybridbiler.
Sænkes med over 200.000 kroner: Derfor falder denne elbil i pris
Danmarks mest populære hybridbil i 2019 blev Toyota Yaris Hybrid med i alt 2793 indregistrerede biler. Yaris Hybrid har nu været Danmarks mest populære hybridbil i otte år i træk, men fik for første gang virkelig kamp til stregen af en anden bilmodel, nemlig den nye Toyota Corolla Hybrid.
Stor stigning i opladelige hybrider
De er ikke helt så populære som de almindelige hybridbiler, men danskerne har alligevel i langt højere grad end tidligere smidt pengene plug-in hybridbiler, hvor man kan slutte bilen til en stikkontakt for at lade det indbyggede batteri op. Således blev der i 2019 solgt 3885 plug-in hybridbiler, hvilket er en stigning på 24,2 procent i forhold til året før. I 2018 blev der solgt 3127 plug-in hybrider, hvilket i forvejen var et stort spring i forhold til de 620, som blev solgt i 2017.
- Salget af plug-in hybridbiler er for alvor slået igennem på det danske marked. Den positive udvikling kan skyldes, at markedet generelt er ved at være modent til nye og mere miljøvenlige løsninger. Plug-in hybridteknologien er en fornuftig trædesten i den grønne omstilling, da frygten for at løbe tør for strøm ikke eksisterer, og samtidig får man mulighed for at blive fortrolig med el-teknologien. Det er altså en teknologitype, der passer til manges mobilitetsbehov i hverdagen, siger Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.
Mest populære plug-in hybridmærke blandt danske bilkøbere i 2019 blev Kia med et salg på 1987 plug-in hybridbiler. Næstmest populære mærke blev Mitsubishi med 552 biler. Hyundai blev nummer tre med 436 biler.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.