Vigtig bro skal renoveres: - Den er i ringe stand

Arbejdet med at renovere broen er efter planen færdigt i 2022

Sallingsundbroen mellem Mors og Salling er slidt, og nu skal den renoveres. Foto: Claus Bonnerup
Sallingsundbroen mellem Mors og Salling er slidt, og nu skal den renoveres. Foto: Claus Bonnerup

- Broens fugtisolering, fuger, autoværn og vindskærm er i ringe stand.

Sådan lød det ved Vejdirektoratets seneste general- og særeftersyn af Sallingsundbroen, som forbinder Mors med halvøen Salling.

Nu skal broen fra 1978, som udgør den eneste måde at komme til Mors i bil på, når man kommer sydfra, have ny belægning, ny fugtisolering, nye støjdæmpende fuger og nyt autoværn for at forlænge broens levetid.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Det omfattende arbejde, der starter 28. februar, skal udføres i perioden 2020-2022, og alle tre år arbejdes der i sommerhalvåret fra cirka marts til og med oktober.

- Vi skal i gang med en hovedistandsættelse af Sallingsundbroen. Broen skal have ny fugtisolering, ny belægning på kørebaner og cykelsti og fortove, og renoveringen omfatter også nye dilatationsfuger, nyt autoværn og vindskærm foruden betonreparationer. Vi starter i år og er færdige i 2022, men vi arbejder kun på broen i sommerhalvåret, siger projektleder Jørn Andreas Kristensen fra Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

Se også: Nordsjællandsk bro skal fjernstyres fra København

- Særligt udfordrende
Når renoveringsarbejdet står på, kan både biler, cyklister og gående fortsat passere broen. Vejdirektoratet har i planlægningen af projektet sigtet efter, at trafikanterne generes mindst muligt.

For den kørende trafik vil der således være begrænsninger i form af smallere kørebaner og en lavere hastighedsgrænse på 50 km/t. mod de almindelige 80 km/t.

- Renovering af broer er særligt udfordrende, for ofte er broerne den eneste transportmulighed mellem to lokaliteter, så det er vigtigt, at vi sørger for, at trafikken kan afvikles, mens vi arbejder. Det er også derfor, at vores arbejde på Sallingsundbroen foregår over tre år. I år arbejder vi i broens østlige side, næste år rykker vi over i den vestlige side, og i 2022 vil vi så arbejde i midten af broen, så det i hele perioden er muligt at passere broen, mens arbejdet pågår, siger Jørn Andreas Kristensen.

De smallere kørespor betyder dog, at brede landbrugskøretøjer ikke kan køre over broen, som de plejer. De vil kunne passere broen to gange i døgnet på fastlagte tidspunkter.

- Brede landbrugskøretøjer har brug for at komme over broen, så derfor vil landbrugskøretøjer to gange om dagen kunne passere broen, mens vi så lukker for den øvrige trafik. Der skal bookes tid til passagen, der vil finde sted tidligt om morgenen og om aftenen i begge retninger, siger Jørn Andreas Kristensen.

I vinterhalvåret vil der kunne køres på broen uden restriktioner. 

Se også: Kommuner vil slå hårdt ned på parkeringssyndere: Vil fjerne din bil

50 kommentarer
Vis kommentarer