Vind i håret: Vild McLaren smider taget med 325 km/t

McLaren har skåret taget af sin nye 720S-model og skabt en strandvejsflyder med 710 hestekræfter

McLaren 720S Spider når 100 km/t. på 2,9 sekunder og stopper først med accelerere ved 341 km/t. Foto: McLaren
McLaren 720S Spider når 100 km/t. på 2,9 sekunder og stopper først med accelerere ved 341 km/t. Foto: McLaren

Ikke siden stormen Knud har vindstød af orkanstyrke for alvor ramt det danske land.

Antallet af danskere, der begræder dette faktum, kan muligvis tælles på én hånd, men ikke desto mindre er der nu hjælp at hente for dem, der gerne vil mærke naturens kræfter på egen krop og gå til grænsen af, hvad der er ladsiggørligt inden for fysikkens love.

Denne hjælp hedder McLaren 720S Spider og er et britisk lavtryk af en superbil, der er kommet ind fra vest og lader sin fører skabe sin egen lille orkan i kabinen. Bilen kan nemlig køre 325 km/t. uden tag.

McLaren 720S Spider er cabriolet-versionen af den 'almindelige' 720S, der blev lanceret sidste år. Cabrioleten skal ifølge mediet Autocar kæmpe mod kompetente konkurrenter som Ferrari 488 Spider og Lamborghini Aventador S Roadster, og der er derfor ikke plads til at træde ret meget ved siden af for den lille britiske sportsvognsproducent.

En VW Up på steroider
Det begynder meget godt. Bilen er godt nok 50 kilo tungere end standardudgaven, men stadig den letteste cabriolet i sin klasse, hvis man skal tro McLaren.

Tørvægten uden brændstof og passagerer hedder 1332 kilo, hvilket stort svarer til en køreklar VW Up, mens den åbne Ferrari lander på 1420 kilo og Lamborghini Aventador S Roadster på 1625 kilo.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Foto: McLaren
Foto: McLaren

Foto: McLaren
Foto: McLaren

Bilen drives frem af samme V8-motor med to turboladere, som sidder i den almindelig 720S, hvilket vil sige, at føreren råder over 710 hestekræfter, 770 Nm og muligheden for at accelerere fra 0 til 100 km/t. på 2,9 sekunder, når speederen jokkes i bund.

Her er der øjensynligt gået lidt drengeomklædning i konkurrencen med Ferrari, for det er ifølge Autocar bare 0,1 sekund hurtigere end 488 Spider. Den åbne brite fortsætter herefter til henholdsvis 325 km/t. med taget slået ned og 341 km/t. med taget lukket.

Er man en af de få, der i løbet af sin levetid får brug for at udforske den øvre del af cabrioletens speedometer, kan man glæde sig over, at topfarten er øget med 12 km/t. i forhold til forgængeren, 650S Spider.

Se også: Gemt i syv år: Splinterny bil fra lukket svensk fabrik sat til salg

Luk lyden ind
McLaren har også arbejdet en hel del med de to 'finner' bag kabinen for at minimere den føromtalte turbulens i kabinen 'til et minimum'.

Det skriver den britiske sportsvognsproducent i en pressemeddelelse.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: McLaren
Foto: McLaren

Her fremgår det også, at bilen har adopteret sin forgængers mulighed for at åbne bagruden. Føreren får på den måde mulighed for at lukke lyden fra udstødningssystemet ind i kabinen på dage, hvor vejret er for gråt til at køre uden tag.

Og nu vi er ved udstødning, så er al snak om brændstofforbrug, WLTP-norm og CO2-udledning meget ulig tidens ånd blevet forvist til en slutbemærkning i pressematerialet. Bilen bidrager dog heller ikke ligefrem til at løse verdens klimaudfordringer med et kombineret brændstofforbrug på anslået 8,6 km/l ved blandet kørsel.

Danske priser kendes endnu ikke, men i Storbritannien fås bilen fra 1,96 mio. kroner. Det er ifølge Autocar 165.000 kroner mere end den almindelige 720S koster. Bilen vil rulle ud på vejene i marts 2019.

Se også: Kæmpe auktion: Ung entusiast sælger 140 sjældne drømmebiler

16 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere