Vurderet til 76 mio. kroner: Sjælden Le Mans-racer skal under hammeren

En af de tre Ford GT40 racerbiler, der i 1966 tog første-, anden- og tredjepladsen i Le Mans-løbet skal sælges på auktion

Den gyldne Ford GT40 tog tredjepladsen ved Le Mans i 1966 og har siden levet et forholdsvist roligt liv. Foto: Courtesy of RM Sotheby's
Den gyldne Ford GT40 tog tredjepladsen ved Le Mans i 1966 og har siden levet et forholdsvist roligt liv. Foto: Courtesy of RM Sotheby's

En gylden mulighed. Det kan man vist roligt kalde den seneste bil, som det prestigefyldte auktionshus RM Sotheby's har tilføjet til sin kommende auktion i august.

Det er nemlig en af de tre Ford GT40 racerbiler, der kørte i mål som nummer et, to og tre ved Le Mans 24-timers løbet i 1966. Den pægældende bil sluttede ifølge auktionshuset som nummer tre, men er mere guld- end bronzefarvet - og så er den vurderet til at indbringe mellem 57 og 76 mio. kroner.

Det skyldes ikke mindst de tre bilers bedrifter på den franske Le Mans-bane. Den tredobbelte podiepladsering var dengang kulminationen på Fords mangeårige hungren efter at markere sig på den store internationale motorsportsscene.

De tre Ford GT40 var totalt dominerende under Le Mans-racerløbet i 1966. Det eksemplar, der nu skal på auktion, ses her foran en af kollegerne under løbet. Foto: Courtesy of The Klemantasky Collection / RM Sotheby's
De tre Ford GT40 var totalt dominerende under Le Mans-racerløbet i 1966. Det eksemplar, der nu skal på auktion, ses her foran en af kollegerne under løbet. Foto: Courtesy of The Klemantasky Collection / RM Sotheby's

Otte amerikanske cylindre
Le Mans var Fords første store sejr i Europa, og de tre medaljer gjorde Ford GT40 til en ikonbil med ét slag.

I hvert fald for de europæere, der endnu ikke havde hørt om bilmodellens resultater ved 24-timers løbet på Daytona racerbanen og 12-timers løbet på Sebring samme år. Begge løb endte nemlig også med at have Ford-racerkørere på alle sejrsskamlens trin.

Den dominerende fremfærd skyldtes måske især den ærkeamerikanske V8-motor på intet mindre end 7 liter. Et monstrum, som fik Porsches sekscylindrede motor til at se sølle ud og også udkonkurrerede Ferrari, der ellers havde taget sejren ved de seks forrige Le Mans-racerløb.

Fords bronzevinder var ifølge RM Sotheby's tilmed den eneste GT40 racer med automatgear. Navnet GT40 refererer i øvrigt til bilens højde på bare 40 inches - eller lige over meter.

GT40 er bare 1,02 meter høj, når man måler ved forruden. Det var et krav for at deltage i 60'ernes racerløb. Foto: Courtesy of RM Sotheby's
GT40 er bare 1,02 meter høj, når man måler ved forruden. Det var et krav for at deltage i 60'ernes racerløb. Foto: Courtesy of RM Sotheby's

Se også: Nyt nyrestød til bilgigant: Accepterer kæmpebøde på 7,5 mia. kroner

Bilen, der slog Ferrari
Den GT40, der nu skal på auktion, deltog kun i tre yderligere racerløb efter Le Mans, før den gik på pension i 1967. Siden har den angiveligt levet et stille liv i diverse bilsamlinger, før den i løbet af de seneste år er blevet restaurareret og har fået samme gyldne bemaling, som under Le Mans.

Ifølge Alexander Weaver, der er bilspecialist hos RM Sotheby's, har især det sidste stor betydning for auktionen.

- At have en bil til salg, der har spillet en så vigtig rolle i et så berømt løb er meget vigtigt for os. Denne Ford er blevet restaurareret til den stand, den kørte racerløb i, og det er vigtigt, at enhver potentiel kunde tager det med i sine overvejelser, siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Få biler kan anses for at være guld standard, men denne GT40 er, og den vil altid blive husket som en af de Ford-biler, der endelig slog Ferrari.

Hvis man køber bil hos den amerikanske brugtbilsforhandler Carvama, kan man vælge mellem at hente den i en bilautomat eller få den kørt hjem til adressen. Foto: Carvana Biler - 10. jun. 2018 - kl. 22:17 Ny trend breder sig: Her kan du trække en ny bil i automaten

21 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen