Annonce:
Annonce:

Vurderet til 76 mio. kroner: Sjælden Le Mans-racer skal under hammeren

En af de tre Ford GT40 racerbiler, der i 1966 tog første-, anden- og tredjepladsen i Le Mans-løbet skal sælges på auktion

Den gyldne Ford GT40 tog tredjepladsen ved Le Mans i 1966 og har siden levet et forholdsvist roligt liv. Foto: Courtesy of RM Sotheby's
Den gyldne Ford GT40 tog tredjepladsen ved Le Mans i 1966 og har siden levet et forholdsvist roligt liv. Foto: Courtesy of RM Sotheby's
Annonce:
Følg Biler

En gylden mulighed. Det kan man vist roligt kalde den seneste bil, som det prestigefyldte auktionshus RM Sotheby's har tilføjet til sin kommende auktion i august.

Det er nemlig en af de tre Ford GT40 racerbiler, der kørte i mål som nummer et, to og tre ved Le Mans 24-timers løbet i 1966. Den pægældende bil sluttede ifølge auktionshuset som nummer tre, men er mere guld- end bronzefarvet - og så er den vurderet til at indbringe mellem 57 og 76 mio. kroner.

Det skyldes ikke mindst de tre bilers bedrifter på den franske Le Mans-bane. Den tredobbelte podiepladsering var dengang kulminationen på Fords mangeårige hungren efter at markere sig på den store internationale motorsportsscene.

De tre Ford GT40 var totalt dominerende under Le Mans-racerløbet i 1966. Det eksemplar, der nu skal på auktion, ses her foran en af kollegerne under løbet. Foto: Courtesy of The Klemantasky Collection / RM Sotheby's
De tre Ford GT40 var totalt dominerende under Le Mans-racerløbet i 1966. Det eksemplar, der nu skal på auktion, ses her foran en af kollegerne under løbet. Foto: Courtesy of The Klemantasky Collection / RM Sotheby's

Otte amerikanske cylindre
Le Mans var Fords første store sejr i Europa, og de tre medaljer gjorde Ford GT40 til en ikonbil med ét slag.

Annonce:

I hvert fald for de europæere, der endnu ikke havde hørt om bilmodellens resultater ved 24-timers løbet på Daytona racerbanen og 12-timers løbet på Sebring samme år. Begge løb endte nemlig også med at have Ford-racerkørere på alle sejrsskamlens trin.

Den dominerende fremfærd skyldtes måske især den ærkeamerikanske V8-motor på intet mindre end 7 liter. Et monstrum, som fik Porsches sekscylindrede motor til at se sølle ud og også udkonkurrerede Ferrari, der ellers havde taget sejren ved de seks forrige Le Mans-racerløb.

Fords bronzevinder var ifølge RM Sotheby's tilmed den eneste GT40 racer med automatgear. Navnet GT40 refererer i øvrigt til bilens højde på bare 40 inches - eller lige over meter.

GT40 er bare 1,02 meter høj, når man måler ved forruden. Det var et krav for at deltage i 60'ernes racerløb. Foto: Courtesy of RM Sotheby's
GT40 er bare 1,02 meter høj, når man måler ved forruden. Det var et krav for at deltage i 60'ernes racerløb. Foto: Courtesy of RM Sotheby's

Nyt nyrestød til bilgigant: Accepterer kæmpebøde på 7,5 mia. kroner

Bilen, der slog Ferrari
Den GT40, der nu skal på auktion, deltog kun i tre yderligere racerløb efter Le Mans, før den gik på pension i 1967. Siden har den angiveligt levet et stille liv i diverse bilsamlinger, før den i løbet af de seneste år er blevet restaurareret og har fået samme gyldne bemaling, som under Le Mans.

Annonce:

Ifølge Alexander Weaver, der er bilspecialist hos RM Sotheby's, har især det sidste stor betydning for auktionen.

- At have en bil til salg, der har spillet en så vigtig rolle i et så berømt løb er meget vigtigt for os. Denne Ford er blevet restaurareret til den stand, den kørte racerløb i, og det er vigtigt, at enhver potentiel kunde tager det med i sine overvejelser, siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Få biler kan anses for at være guld standard, men denne GT40 er, og den vil altid blive husket som en af de Ford-biler, der endelig slog Ferrari.

Ny trend breder sig: Her kan du trække en ny bil i automaten

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

HA-rockere sigtet

Annonce:

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

skandale-skole

Bar røv - eller vi betaler 143 milliarder
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce: