VW-boss taber armlægning

Ferdinand Piëch, hjernen bag hele VW-imperiet, har trukket sig, efter han har tabt magtkampen til firmaets nuværende direktør

Ferdinand Piëch (i baggrunden) har mistet VW-imperiet til Martin Winterkorn (forgrunden). (Foto: Thomas Kienzle)
Ferdinand Piëch (i baggrunden) har mistet VW-imperiet til Martin Winterkorn (forgrunden). (Foto: Thomas Kienzle)

Der må være kaos i Wolfsburg i disse dage. Den højtrespekterede Ferdinand Piëch har trukket sig som formand for VW-koncernens bestyrelse, fordi han har tabt en magtkamp med koncernens nuværende administrerende direktør, Martin Winterkorn.

Se også: Den ultimative jæger-truck kan også brygge kaffe

Urolighederne brød i første omgang ud, da Piëch, som har været ved roret hos VW i 22 år, udtalte til det tyske magasin Der Spiegel, at han distancerede sig selv fra Winterkorn. Ifølge Der Spiegel mener Piëch nemlig, at Winterkorn ikke bør efterfølge ham som den næste formand for bestyrelsen. Winterkorns kontrakt som direktør udløber i December 2016, mens Piëch's kontrakt som formand skulle have løbet helt frem til april 2017, men det er nu lige meget.

Manglende tiltro
VW oplyser i en officiel pressemeddelelse, at man støtter Winterkorn, og at der samtidig ikke længere er tiltro til Ferdinand Piëch.

- Medlemmerne af direktionen har enstemmigt besluttet, at i betragtning af de seneste ugers begivenheder eksisterer den gensidige tillid, der er nødvendige for et vellykket samarbejde, ikke længere.

Det har fået VW's grand old man til at trække sig med øjeblikkelig virkning, og i stedet vil næstformanden Berthold Huber midlertidigt overtage alle opgaver.

Passat ligner sig selv, og det er sikkert godt for både langttidsholdbarheden og gensalgsprisen Bilanmeldelser - 10. apr. 2015 - kl. 06:30 Er Passat virkelig så god?

78-årige Ferdinand Piëch er barnebarn af Ferdinand Porsche, og det er ham, der har æren for at løfte Audi op til det moderne luksusmærke, vi kender i dag. Det er også Piëch, som vi kan takke for biler som Bugatti Veyron, Volkswagen Phaeton og XL1.

Du kan se Der Speigels artikel her.

7 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere