VW opruster mod Tesla: Indgår aftaler for 150 milliarder

Aftaler med tre batteriproducenter for et trecifret milliardbeløb skal være med til at sikre VW's fremtidige position på bilmarkedet

VW vil have 16 CO2-neutrale fabrikker i 2022, men har ingen planer om at bygge batterierne selv. Arkivfoto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
VW vil have 16 CO2-neutrale fabrikker i 2022, men har ingen planer om at bygge batterierne selv. Arkivfoto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix

Hvis jeg siger 'elbil' - hvilket bilmærke tænker du så på?

For de fleste er svaret nok Tesla. Den amerikanske bilproducent bygger udelukkende elbiler, var sidste år det bedst sælgende mærke i verden og har gjort sig bemærket i en række marketingstunts - senest ved at blive den første bilproducent, der har en bil til at svæve rundt i rummet.

Men i nær fremtid kan det blive Volkswagen, du tænker på - i hvert fald, hvis det står til ledelsen i Wolfsburg, Tyskland.

Tirsdag meldte VW ud, at de har indgået aftaler for intet mindre end 150 milliarder kroner med tre firmaer, som skal bygge nye batterier til fremtidens VW-elbiler. Det skriver Reuters.

Leder efter USA-leverandør
Den tyske VW-koncern, der er Europas største bilfabrikant, kæmper med at redde skindet efter flere afsløringer af omfattende svindel med dieseludledning siden 2015.

Den såkaldte 'dieselgate'-sag har blandt andet fået VW til at sadle om og satse på elbiler, og med de nye aftaler har bilgiganten nu sikret levering af batteriteknologi til hele Europa og Kina. De to markeder aftager tilsammen 80 procent af koncernens biler.

Se også: Nye spanske sportsvogne kommer til Danmark næste år

Volswagen leder dog stadig efter en leverandør til Nordamerika. Derudover stiler VW efter at have 16 fabrikker i 2022, som bygger CO2-neutrale biler, mod blot tre fabrikker i dag.

Andre er bedre til batterier
Den tyske bilproducent ønsker dog ikke at bygge batterierne selv, oplyser VW’s administrerende direktør, Matthias Mueller, til Reuters:

- Selvom vi indsamler ekspertisen og mestrer teknologien, så betyder det ikke, at vi vil starte produktion af batterier i stor skala selv. Det kan andre gøre bedre end os, siger han.

Om den store omlægning til elbiler kan sikre fremtiden for Volkswagen og tage kampen op mod Tesla, er endnu for tidligt at sige. Men med de nye milliardaftaler er der lagt i ovnen til en udvikling af de større.

Se også: Toyota siger stop: Ingen nye personbiler skal køre diesel

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna Cecilia Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen