Wow, wow, wow: Svensker smadrer fartrekord på dansk grund

Svenske Koenigsegg har vippet Bugatti af pinden på hyperbilernes trone

Sådan ser det ud, når en svensker slår verdensrekorden i disciplinen 0-400-0 km/t, som Bugatti ellers for nyligt havde snuppet. Video: Koenigsegg

Tilbage i august slog Bugatti verdensrekorden for serieproducerede biler i en fartdisciplin, hvor kun bilkonger med særdeles blåt benzin i slangerne kan være med.

42 sekunder.

Så lang tid skulle tidligere F1-kører Juan Pablo Montoya bruge på at bringe en Bugatti Chiron fra stilstand til en fart på 400 km/t og tilbage til stilstand igen – en disciplin bedre kendt som 0-400-km/t.

Men 1. oktober blev Bugatti henvist til andenpladsen af en svensker.

Koenigsegg er et svensk bilfirma, der mest af alt beskæftiger sig med at bygge ufatteligt hurtige hyperbiler til især rigmænd i Mellemøsten.

Deres Agera RS er ingen undtagelse, og det er netop sådan en, der altså 1. oktober smadrede verdensrekorden i 0-400-0 km/t-discplinen. Og så endda på dansk grund.

Rekordforsøget fandt nemlig sted på Vandel Flyveplads i Midtjylland.

Bugattien med 1.500 hestekræfter skulle bruge 41,96 sekunder, men så lang tid havde svenskeren ikke sat af til den lille omgang.

Efter 33 sekunder og 44 tiendedele var det hele overstået, og chaufføren Niklas Lilja holdt igen stille på den danske flyveplads.

Biler - 23. sep. 2017 - kl. 13:14 Firehjulstrækker i vild bedrift: Trækker over 30 gange det tilladte på krogen

Mere urolig affære
Hvis man sammenligner de to videoer, er det tydeligt, at Bugattien opfører sig langt mere roligt ved den høje fart og desuden er mere rolig under nedbremsningen.

Det samme kan ikke siges om Koenigsegg Agera RS, som man kan høre, spinner baghjulene helt op i tredje gear.

Mens Bugattien kører med en W16 motor med 1.500 hestekræfter, må Koenigsegg Agera RS tage til takke med 'kun' 1.360 hestekræfter fra en 5.0-liters V8-motor.

Transmissionen er en 7-trins automatgearkasse med paddle-skiftere.

En del af forklaringen på, hvorfor Agera RS er så meget hurtigere end den ellers vanvittige Bugatti Chiron skal formentlig findes i, at Agera RS er adskillige hundrede kilo lettere end Bugattien.

Agera RS vejer kun 1.295 kg, mens Chiron vejer lige omkring to tons.

Foto: Bugatti Biler - 29. sep. 2017 - kl. 09:40 Se Ronaldos nye monsterbil: Så hurtigt kan superstjernen komme til træning

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen