Fupmagere får hjælp fra Google-firma

Firmaet bag anerkendt digitalt kontraktsystem bakker efter afsløringer af udspekuleret fupnummer fortsat Marketing Saver op

Se Arvin Mazaheri i salgstalen, der skulle lokke unge sælgere til. Sagde de ja, ventede der 'mad hver dag', men lønnen så de ikke meget til. Pr-video

TIP OS! Er du blevet snydt af Marketing Saver? Eller kender du personkredsen bag firmaet? Del din viden i en mail til tech@eb.dk. Henvendelser behandles fortroligt, hvis det ønskes.

De er for længst smidt på porten af deres inkassofirma, men bagmændene til Facebook-firmaet Marketing Saver kan midt i Ekstra Bladets afsløring af deres gigantiske fupnummer glæde sig over, at de fortsat har mindst en støtte: Contractbook.

Det københavnske firma har udviklet et system, så man nemmere kan indgå juridisk bindende kontrakter på nettet. Og det er netop systemet fra Contractbook, som Rasmus Gutfelt Skalbo og Arvin Mazaheri udnytter under deres grove vildledning af mindre virksomheder landet over.

Dagsorden - 31. jan. 2020 - kl. 18:47 Lokkede unge med mad: Se fupdirektørs vilde salgstale

Underskriver med sms
Nina Vinther er en af dem, der har været i kløerne på makkerparret, der i efteråret 2019 uopfordret ringede hende op og overbeviste hende om, at hun da skulle have Facebook-hjælp til hendes daværende børnetøjsforretning.

- Jeg siger ellers altid nej til den slags.

- Men da jeg var på vej til at lukke firmaet ned og havde et lager, gav det god mening med noget ekstra opmærksomhed på Facebook.

Som de andre 33 firmaejere, Ekstra Bladet har interviewet, endte Ninas kontakt med Marketing Saver helt forudsigeligt. Kort tid efter en salgssnak med Rasmus Gutfelt Skalbo dukkede den første regning på næsten 10.000 kroner op. Og kontrakten, der ifølge systemerne hos Contractbook var underskrevet med en sms-kode.

Det er dokumenter som dette, at Contractbook hjælper fupmagerne i Marketing Saver med at oprette. Navnet 'Morten Møller' er ifølge Ekstra Bladets oplysninger et falsk navn, som den ene ejer - Arvin Mazaheri  - bruger som dæknavn.
Det er dokumenter som dette, at Contractbook hjælper fupmagerne i Marketing Saver med at oprette. Navnet 'Morten Møller' er ifølge Ekstra Bladets oplysninger et falsk navn, som den ene ejer - Arvin Mazaheri - bruger som dæknavn.
 

Sagen kort

Ekstra Bladet kunne tidligere på ugen afsløre, hvordan en lang række mindre virksomheder er blevet groft fuppet til at acceptere kontrakter fra firmaet Marketing Saver.

Det er sket ved at forsikre virksomhederne om, at de alene siger ja til at få Facebook-hjælp for 99 kroner om måneden. Den reelle regning er op til 150.000 kroner og nogle gange det dobbelte.

Også tidligere sælgere hos ejerne af Marketing Saver, Rasmus Gutfelt Skalbo og Arvin Mazaheri, fortæller, at de er blevet ført bag lyset og ikke vidste, at de var løj over for kunderne.

De to ejere gemmer sig et ukendt sted i Spanien og nægter at tale med Ekstra Bladet.

Etisk problem
Nina Vinther har anmeldt sagen til netop Contractbook, da hun frygter, at der er fusket med kontraktsystemet. Hun og andre ofre i sagen afviser nemlig påstanden om, at de har modtaget endsige tastet en sms-kode ind i systemet.

- Jeg har altså erfaring med at læse kontrakter igennem. Hvis jeg blev præsenteret for den kontrakt, som Marketing Saver med hjælp fra Contractbook siger, at jeg er blevet præsenteret for, så var den aldrig blevet godkendt.

Men selv hvis der teknisk og juridisk ikke er problemer med Contractbooks systemer, så mener hun, at firmaet har et alvorligt etisk problem.

- Hvis det bliver opklaret, at der er sket noget fusk med deres system, vil det jo kun styrke sagen for mig og de andre ramte.

- Det ændrer bare ikke på, at de bliver ved med at agere støtte for et fupfirma. Jeg kan altså ikke forstå, at de ikke tager etisk stilling til det, der er foregået.

- Det er jo helt åbenlyst, at deres platform bliver misbrugt. Og så kan det godt være, at de peger på, at der teknisk eller juridisk ikke sker et misbrug. De er en afgørende brik, når Marketing Saver først vildleder kunderne og senere jagter dem med en kontrakt, mener Nina Vinther.

Rasmus Gultfelt Skalbo er den ene af de tre hovedmænd bag Marketing Saver. Den unge amagerkaner ejer ifølge CVR-registret mindst fem virksomheder, mens han er indsat som direktør i ni andre. Privatfoto Dagsorden - 30. jan. 2020 - kl. 14:14 Afsløret af privat besked

Ann-Katrine Krogsgaard fra Frederiksværk Farvehandel er 100 procent sikker på, at hun aldrig har tastet en sms-kode ind i kontraktsystemet fra Contractbook. Nu har hun bedt firmaet undersøge, hvordan det alligevel er lykkedes Marketing Saver at oprette en kontrakt. Foto: Philip Davali
Ann-Katrine Krogsgaard fra Frederiksværk Farvehandel er 100 procent sikker på, at hun aldrig har tastet en sms-kode ind i kontraktsystemet fra Contractbook. Nu har hun bedt firmaet undersøge, hvordan det alligevel er lykkedes Marketing Saver at oprette en kontrakt. Foto: Philip Davali

Christian Thorius arbejdede i en kort periode for det udspekulerede Facebook-firma Marketing Saver, hvis arbejdsmetoder Ekstra Bladet de seneste dage har afdækket. Foto: Ole Steen Dagsorden - 29. jan. 2020 - kl. 06:51 Insider fra Facebook-fupfirma står frem

Stop nu samarbejdet
Også Ann-Katrine Krogsgaard fra Frederiksværk Farvehandel, der tidligere på ugen stod frem med sin sag, er enig. Hun er samtidig 100 procent sikker på, at hun aldrig har tastet den sms fra Contractbook ind i systemet, som hun modtog under sine ’forhandlinger’ med Marketing Saver.

- Selvfølgelig skal Contractbook stoppe samarbejdet med dem, siger hun i dag til Ekstra Bladet.

- Hvis de ikke tager en konsekvens af det, der er kommet frem nu, så tænker de jo åbenbart også kun på at tjene penge. Og ikke på hvad folk bliver udsat for. De er åbenbart ligeglade.

Mistet tilliden
Begge firmaejere opfordrer nu Contractbook til at lære af sagen.

- De skal selvfølgelig lære af den her sag og ændre deres systemer. Og så skal de da tjekke noget bedre, hvem de handler med og smide dem ud, hvis de opfører sig, som Marketing Saver har gjort, mener Nina Vinther, der totalt har mistet tilliden til firmaet.

- I forvejen var jeg meget kritisk over for at underskrive en kontrakt på nettet.

- Men nu har jeg da absolut ingen tillid til systemer, som det Contractbook sælger.

Forstå fupnumret på få sekunder. Foto/redigering: Philip Davali, privatfotos/Sólfinn Hughes

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Tættere kommer man ikke på ledelsen i Contractbook, hvis man har kritiske spørgsmål. Firmaet holder diskret til i bygningen her i Nordhavnen. Foto: Philip Davali
Tættere kommer man ikke på ledelsen i Contractbook, hvis man har kritiske spørgsmål. Firmaet holder diskret til i bygningen her i Nordhavnen. Foto: Philip Davali
 

Contractbook: Enhver kan oprette sig

Tjekker man Contractbook efter i sømmene, finder man et solidt firma med stærke investorer som Google i ryggen. Firmaet siger selv, at de er ’et anerkendt legal tech-firma med internationale ambitioner.’

Men det internationale format til trods er der lukket helt ned for lysten til at tale, da Ekstra Bladet for adskillige dage siden første gang kontaktede firmaets ledelse.

Selskabets kommunikationsansvarlige, Mikkel Boris, lovede ellers først, at firmaets direktør Niels Martin Brøchner sammen med selskabets advokater gerne ville mødes for at gennemgå det omfattende materiale, Ekstra Bladet har samlet om Marketing Saver.

Der kom imidlertid intet møde, da Mikkel Boris i stedet meddelte, at vi kunne sende en mail. Og trods gentagne opfordringer, senest fredag i denne uge efter afsløringerne var blevet bragt, nægter Contractbook at stille op til et interview.

Dokumentation: Her er mailsvaret

Herunder kan du læse mailsvaret fra Contractbook på det oplæg til et interview, som Ekstra Bladet sendte firmaets ledelse.

- Selvom I ikke vil blande jer i kontrakterne, som jeres kunder bruger jeres system til at få underskrevet i, hvorfor har I så ikke valgt at have en etisk standard for, hvordan I gerne vil have systemet brugt? Som man kan se fra denne sag, ville en etisk standard have lagt en tydelig ramme ned over, at man naturligvis altid oplyser byrdefulde forhold loyalt, når der indgås en kontrakt med brug af jeres system?

- Om et forhold i en kontrakt er byrdefuldt, er et komplekst juridisk spørgsmål, som angår indholdet af en kontrakt. Vi forholder os ikke til indholdet af folks kontrakter, men tilbyder en neutral service, hvor folk kan udforme, underskrive og opbevare kontrakter. Vi har tillid til, at domstolen kan afgøre sagen, herunder hvorvidt byrdefulde forhold er oplyst, som de skal. Afgør domstolen, at en af sagens parter har brudt loven, tager vi stilling til det, for man må ikke anvende vores platform til strafbare forhold.

- Hvorfor har I ikke - udover at håndhæve en etisk standard - indrettet systemet, så det er nemt for underskriverne at se disse byrdefulde vilkår? I har allerede i jeres system - nemlig mailen - mulighed for at fremhæve ting, der er vigtige. Hvorfor ikke indrette jeres system på en måde, så det som en del af rammen omkring selve kontrakten, fremgår tydelig - fx af mailen - hvilke afgørende og byrdefulde vilkår, man er på vej til at indgå? Som systemet er lavet nu, kan man som Marketing Saver har gjort, fremhæve den billige pris telefonisk og i toppen af kontrakten - og meget nemt skjule vigtige vilkår?

- Som du selv skriver, er det muligt at bruge mailen til at gøre opmærksom på forhold i en kontrakt. Hvad der er byrdefuldt i en kontrakt, er, som vi skriver ovenfor, et komplekst juridisk spørgsmål, som angår indholdet af en kontrakt. Det forholder vi os ikke til. Vi er ansvarlige for, at den digitale signatur er bindende og at kontrakterne opbevares sikkert, og det er parternes eget ansvar, at kende indholdet af kontrakterne og at kontrakterne er juridisk gyldige.

- Hvorfor har I ikke stoppet samarbejdet med Marketing Saver, da det bliver jer bekendt fra flere kunder, at I har indgået aftale med en tvivlsom kunde?

- Først og fremmest samarbejder vi ikke med Marketing Saver. De har købt vores service. Vi afventer, at der falder dom og bliver vi bekendt med, at vores platform er bliver anvendt til strafbare forhold, tager vi stilling til det. Vi har tillid til det danske retssystem og følger sagen løbende.

- Har I selv lavet et tjek af kunden? Et tjek ville jo hurtigt have afsløret, at en af ejeren og den daværende direktør, Arvin Mazaheri, tidligere har fået tvangslukket en lignende virksomhed, hvor de samme problemer med løgnagtigt salg indgik som en del af sagen?

- Nej. Enhver kan oprette sig på Contractbook og bruge vores digitale redskab til at udforme, underskrive og opbevare kontrakter.

- Hvad agter I at ændre på baggrund af denne sag? Adskillige af de nu 34 ramte virksomheder, som vi har talt med, siger, at de absolut ingen tillid har til jeres system, og at I ødelægger jeres egen ambition om at være et anerkendt digitalt 'legal law' firma med internationale mål, når I tilsyneladende ingen etiske standarder har for, hvem I vil handle med?

- Vi forsøger konstant at optimere vores system baseret på den feedback, vi får fra vores mere end 50.000 brugere, som tilsammen har underskrevet mere end 100.000 kontrakter. For at kunne være et a

Aldrig tjekket firmaet
I flere mails forklarer Mikkel Boris i stedet på vegne af Niels Martin Brøchner, at selskabet ikke forholder sig ’til karakteren af det juridiske indhold i folks kontrakter eller indholdet af den forhandlingsproces, der leder op til indgåelsen af kontrakten.’ Firmaet har indtil nu rent teknisk heller ikke kunne finde tegn på, at dets systemer er blevet misbrugt eller omgået.

Da Ekstra Bladet beder om en forklaring på, hvordan firmaet etisk kan leve med at have kunder, der som Marketing Saver bruger Contractbook til at legitimere kontrakter, der helt åbenlyst er indgået under vildledende og manipulerede samtaler, er svaret det samme.

’Vi er ansvarlige for, at den digitale signatur er bindende og at kontrakterne opbevares sikkert, og det er parternes eget ansvar, at kende indholdet af kontrakterne og at kontrakterne er juridisk gyldige.’

Mikkel Boris oplyser i øvrigt, at der aldrig er sket et tjek af Marketing Saver, da ’enhver kan oprette sig på Contractbook.’ Han skriver også, at ’vi samarbejder ikke med Marketing Saver. De har købt vores service.’

Endelig svarer han, at indtil der eventuelt falder en dom i sagen, vil Contractbook fortsætte med at lægge platform til de firmaer, som Rasmus Gutfelt Skalbo og Arvin Mazaheri driver.

Herunder kan du læse hele kontrakten fra Marketing Saver og se de fælder, som bagmændene har bygget ind i den. Klik på de gule felter for en nærmere forklaring:

TIP OS! Er du blevet snydt af Marketing Saver? Eller kender du personkredsen bag firmaet? Del din viden i en mail til tech@eb.dk. Henvendelser behandles fortroligt, hvis det ønskes.

87 kommentarer
Vis kommentarer