150 danskere strandet i lufthavn: 14 timer forsinket med TUI

Familier med børn har ventet hele natten i en lufthavn på Kreta, fordi TUI’s fly ikke kunne lette

- De overlod betalende gæster – børnefamilier - til en kold og hård nat på gulve eller jernmøbler i ankomsthallen – ganske uden at anstrenge sig for at indlogere os på nogle af de mange ledige hoteller. Ikke en eneste familie fik et hotelværelse, og det er folk skuffede og vrede over – den behandling fortjener at komme i Ekstra Bladet, siger den søvnløse TUI-kunde Ken Heidtmann. Privatfoto
- De overlod betalende gæster – børnefamilier - til en kold og hård nat på gulve eller jernmøbler i ankomsthallen – ganske uden at anstrenge sig for at indlogere os på nogle af de mange ledige hoteller. Ikke en eneste familie fik et hotelværelse, og det er folk skuffede og vrede over – den behandling fortjener at komme i Ekstra Bladet, siger den søvnløse TUI-kunde Ken Heidtmann. Privatfoto
Følg Ferie

- Håbløst og hamrende uprofessionelt, siger en søvnløs Ken Heidtmann fra Aarhus.

Sammen med knap 150 andre charterturister har han ventet hele natten i Chania-lufthavnen på Kreta, hvorfra de skulle være fløjet til København kort efter midnat natten til lørdag.

- Vi var alle – næsten udelukkende familier med børn – kommet op i flyet, som blev taxiet ud af lufthavnen, men da det skulle til at lette, beklagede piloten, at man manglede en reservedel, som skulle flyves herned fra Danmark, siger Ken Heidtmann, som rejser med sin søster, svoger og nevø.

1.100 ledige værelser
Han fortæller, at piloten lovede, at rejseledere fra TUI ville tage mod gæsterne, når de kom tilbage til lufthavnen.

- Men først kl. 04.30 – altså mere end fire timer senere, kom nogle guider fra TUI og sagde, at det var fysisk umuligt at finde ledige hotelværelser på øen. Meget mærkeligt, for en hurtig søgning på Trivago viser, at her er over 1.100 ledige værelser, siger Ken Heidtmann.

Han fortæller, at Tui hverken sørgede for vådt eller tørt - eller tæpper.

Sov på gulvet
- De overlod betalende gæster – børnefamilier - til en kold og hård nat på gulve eller jernmøbler i ankomsthallen – ganske uden at anstrenge sig for at indlogere os på nogle af de mange ledige hoteller. Ikke en eneste familie fik et hotelværelse, og det er folk skuffede og vrede over – den behandling fortjener at komme i Ekstra Bladet, siger han.

En gæst optog først på natten en telefonsamtale med en medarbejder i TUI's kundeservice.

- Vi arbejder så hurtigt, vi overhovedet kan for at få jer indkvarteret et sted, lovede en TUI-medarbejder i optagelses, som Ekstra Bladet har hørt.

Nogle gæster måtte sove på gulvet i lufthavnen. Foto: Claire Rasmussen.
Nogle gæster måtte sove på gulvet i lufthavnen. Foto: Claire Rasmussen.

Men først efter knap ni timer i lufthavnen blev gæsterne kørt til et hotel, hvor de fik morgenmad.

- Men vi får ikke en gang hotelværelser. Det er sidste gang, jeg rejser med TUI. Vi er trætte. Folk er vrede, men affinder os med situationen, siger Heidtmann.

14 timers forsinkelse
Han fortæller, at de er blevet lovet at kunne flyve hjem lørdag kl. 14 – altså 14 timer forsinket.

- Nikolai Johnsen, pressechef i TUI, hvordan synes I selv det går, når I efterlader 150 gæster – især familier med børn i en tarvelig lufthavn hele natten?

- Vi er utroligt kede af det. Det er en forfærdelig afslutning på en ferie. Det slider enormt meget på folk at sidde i en lufthavn hele natten. Det er det sidste, vi ønsker for vore gæster. Vi forstår godt, at gæsterne er frustrerede. Beklager.

- Jamen hvorfor indlogerede I dem dog ikke på et hotel, nu når I var så frygteligt kede af at efterlade dem i en lufthavn?

- Alt optaget
- Vi har hele natten ledt med lys og lygte efter hotelværelser, men alt er optaget 100 procent her i højsæsonen, men heldigvis lykkedes det os lørdag morgen at finde et hotel, vi kunne køre gæsterne hen til. De får ikke hotelværelser, men hotellet har mere bekvemme omgivelser end en lufthavn. Men det er altså ikke muligt at skaffe værelser til et helt fly i højsæsonen. Havde det været muligt, havde gæsterne sovet på hotel i nat.

- Men hvorfor har I ikke beredskabet, så I i nødstilfælde kan indlogere gæsterne ved de fly-forsinkelser?

Gjorde, hvad vi kunne
- Det har man ikke. Så skulle vi konstant have 150 ledige hotelværelser. Det giver ingen mening, for så langvarige forsinkelser er ekstremt sjældne. Det har ingen rejsebureauer. Men vi gjorde, hvad vi kunne. Vi sørgede for at få guider ind på den anden side af security-området, så de kunne informere folk.

- Disse guider kom altså ifølge gæsterne altså først efter mere end fire timer. Hvorfor skulle der gå så længe? Lå jeres medarbejder og snorksov?

- Nej. De skulle sikkerhedsgodkendes – hvilket tog lang til – for at kunne kunne gå gennem security og ind i afgangshallen til gæsterne.

Ifølge Ken Heidtmann ventede gæsterne dog i ankomsthallen.

- Nikolai Johnsen, hvordan vil I kompensere gæsterne?

- Folk skal skrive på vores reklamationsformular, så behandler vi alle henvendelser individuelt efter de gældende regler.

- Men hvorfor skal folk henvende sig. Hvorfor sender I dem ikke blot en klækkelig kompensation. I har jo deres kontaktoplysninger.

- Der er forskellige forhold, der gør sig gældende. Eksempelvis kan der være gæster, der skulle have været på arbejde og skal have kompensation for tabt arbejdsfortjeneste.

- 14 timers forsinkelse: Kunne I ikke have gjort det lidt hurtigere?

- Flyteknik er meget kompliceret. Man skal finde særlige reservedele et særligt sted. Det kan desværre tage tid.

- Men TUI er et kæmpe rejseselskab. Hvordan i alverden kan det være, at I ikke tidligere kunne have sendt et fly til Kreta for at bringer gæsterne hjem?

- Det er højsæson. Samtlige fly er i luften. Det var desværre ikke muligt.

Fastholder: Masser af ledige værelser
Ken Heidtmann forstår stadig ikke, at det har været umuligt for TUI at finde ledige hotelværelser.

- Der er altså masser af ledige værelser her på Kreta. Det hotel, vi opholder os på nu, har netop oplyst, at det har masser af ledige værelser til rådighed. Her kunne vi alle 150 have sovet i nat. Så det virker ikke troværdigt, når en professionel rejseudbyder ikke har været i stand til at finde 40-50 hotelværelser.

Seneste nyt

Langt de fleste pampere ender heldigvis med at blive drivvåde

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.