32.000 danskere har ret til erstatning for aflyste fly

Ny EU-dom gør, at mange tusinde danskere har ret til kompensation

Det kan godt betale sig at undersøge, om du har ret til erstatning, hvis flyet er forsinket, for der kan være mange penge at hente. Foto: Tariq Mikkel Khan/Ritzau Scanpix
Det kan godt betale sig at undersøge, om du har ret til erstatning, hvis flyet er forsinket, for der kan være mange penge at hente. Foto: Tariq Mikkel Khan/Ritzau Scanpix

I april afgjorde en EU-dom, at flypassagerer kan se frem til at få udbetalt en kompensation, også når det er en medarbejderstrejke, der er årsag til en aflyst afgang.

Se også: Flyselskab taber sag om kompensation ved EU-domstol

Ifølge EU-Domstolen er der ikke tale om en usædvanlig omstændighed ved strejke, når en ledelse forinden har udmeldt en væsentlig omstrukturering af virksomheden. Når strejken skyldes interne forhold og er inden for flyselskabets kontrol, er flyselskaber underlagt at betale kompensation til alle berørte passagerer.

Se også: Godt nyt til forsinkede rejsende: Få kompensation TO gange

- EU-dommen vender op og ned på den tradtionelle opfattelse af retten til erstatning ved strejke, siger Gustav Frederik Thybo, der er direktør i Flyhjælp, som mod en andel af kompensationen hjælper passagerer med at få pengene hjem, hvis de ikke selv vil stå med besværet.

Flyhjælp estimerer, at 32.000 danskere har ret til erstatning efter den nye EU-dom, og erstatningens størrelse ligger på 1.800-4.500 kr. pr. passager afhængig af flydistancen. Samlet set har de mange danskere ret til 91 millioner kr. i erstatning.

- Vi genåbner flere hundrede sager, hvor passagererne nu har ret til erstatning, siger Gustav Frederik Thybo.

(Artiklen fortsætter under boksen)

Her er du berettiget til erstatning for flyforsinkelse

Ifølge EU-lov EC 261 er man som flypassager berettiget til kompensation for flyforsinkelser, når følgende gælder:

* Din afrejse skal være foretaget senest for tre år siden.

* Du skal minimum være tre timer forsinket.

* Du har ret til erstatning, hvis forsinkelsen skyldes, at flypersonalet er blevet syg - men ikke hvis forsinkelsen skyldes, en passager er blevet syg, og flyet derfor må lande.

* Flyselskaberne kan påberåbe sig force majeure ved for eksempel vejrforhold, askesky, terrorhandlinger, som gør, du ikke er berettiget til erstatning.

* Størrelsen på kompensationen afhænger af rejsens distance, og hvorvidt ens flyrejse er inden for EU eller ej.

* Det er EU-loven, der gælder, så når du flyver fra Europa, er det ligegyldigt, om du flyver med et europæisk eller eksempelvist amerikansk flyselskab - og det gælder også for Norge og Schweiz.

- Hvis du derimod flyver til et land, der er medlem af EU, skal man flyve med et EU-flyselskab for at nyde beskyttelse af de passagerrettigheder, som EU-forordningen giver. Som forbruger er det vigtigt at være opmærksom på, hvem der faktisk gennemfører flyvningen (hvem der er operating carrier). Du kan for eksempel have købt billet hos det hollandske flyselskab KLM og tro, at flyvningen også foretages af KLM, mens det i virkeligheden er amerikanske Delta Airlines, der gennemfører flyvningen. Og i det tilfælde vil man ikke være omfattet af forordningen på rejser til EU.

* Efter to timers forsinkelse har man ikke ret til kompensation, men man har ret til forplejning på kortere distancer, mad og drikke - tit i form af en kupon. Det er bare at spørge flyselskabets personale i lufthavnen.

* Hvis dit fly aflyses mere end 14 dage før den planlagte afgang, så får du kun billettens pris refunderet, men hvis du får meddelelse under 14 dage før, så er der mulighed for at få kompensation sammen med refunderingen.

* Flyhjælps gebyr er 30 procent af kompensationen, du måtte få tilbage - uanset om din sag ender i retten eller ej. Hvis du ikke får kompensation tilbage, så er Flyhjælps arbejde gratis.

Kilde: Flyhjælp

En af de flypassagerer, som nu forhåbentligt kan se frem til en klækkelig erstatning, er Jesper Harboe fra Amager.

- Jeg blev ringet op af Flyhjælp i sidste uge, som fortalte mig om den nye EU-dom, der er trådt i kraft. Jeg havde ikke skænket det en tanke, siger Jesper Harboe til Ekstra Bladet.

I efteråret 17 skulle han have været til Berlin fra København med SAS, men en strejke i Tyskland gjorde, at hans afgang fredag eftermiddag først blev udsat og siden helt aflyst.

- Jeg kom først til Berlin lørdag eftermiddag efter at have været over Stockholm, fortæller Jesper Harboe, der ud over et misset døgn i den tyske hovedstad også mistede pengene for sin første hotelovernatning.

Jesper Harboe står nu ifølge hvad han er oplyst af Flyhjælp til at få et plaster på såret på cirka 3.500 kroner, som dækker både fly og hotel.

- Jeg havde egentlig lagt sagen på hylden, og måske bliver det en lang proces at få pengene, men det er en glædelige nyhed, siger Jesper Harboe.

12 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere