'Amanda' bluffede sig til at blive kendt Instagram-stjerne

Smukke, blonde Amanda Smith har over 63.000 følgere på Instagram. Hun vælter sig i luksus-tilbud og penge - der er bare lige ét problem

Det viste sig at være meget let at snyde sig til berømmelse på Instragram, da en virksomhed testede det. Genrebillede: Colourbox
Det viste sig at være meget let at snyde sig til berømmelse på Instragram, da en virksomhed testede det. Genrebillede: Colourbox

'Bali har været sådan en uforglemmelig oplevelse, denne destination SKAL du have på din bucket list', lyder teksten til et misundelsesværdigt Instagram-billede fra maj måned, hvor den populære, rejselystne Instagrammer Amanda Smith ser ud til at nyde livet og nuet på et lækkert resort i junglen på Bali.

Kun kort tid forinden tog hun sine 63.000 følgere med på en rejse til Mexico og så videre til New Zealand, og efter Bali gik turen til Atlanta i Georgia.

Men der er noget, der slet ikke stemmer på Amanda Smiths eventyrlige Instagram-profil, der har navnet @wanderingggirl.

Faktisk burde de mange billeder af den lyshårede globetrotter slet ikke være blevet lagt ud på det sociale medie. Og det er i virkeligheden lidt af et mirakel, at Amanda Smith stadig lever.

Købte følgere og arkivbilleder
Sandheden er nemlig, at den unge såkaldte 'influencer' slet ikke eksisterer. Amanda Smith er et produkt af marketing-selskabet Mediakix, som opfandt hende som et eksperiment for at se, hvor nemt det er at skabe et brand og gøre det kendt via de sociale medier ved at købe sig til 'followers'.

Gone exploring

Et opslag delt af Amanda Smith (@wanderingggirl) den

Virksomheden var allerede i sommeren 2017 ude i medierne for at forklare, at de havde konstrueret profilen for at bevise en pointe om, hvor langt nogle instagrammere er i stand til at gå, og hvor ringe, virksomheder og brands er til at skille Instagram-fårene fra Instagram-bukkene.

What a GORGEOUS day on the water #mexico #adventureisoutthere

Et opslag delt af Amanda Smith (@wanderingggirl) den

Allerede dengang fortalte Mediakix, at de regnede med, at Instagram efter deres bekendelser ville lukke ned for @wanderingggirl-kontoen, som primært består af nøje udvalgte, Instagram-venlige stock-fotos.

Men det skete aldrig.

Så Mediakix besluttede sig for at fortsætte med at lægge billeder ud af Amanda Smith, som aldrig helt viser sit ansigt for sine mange købte følgere. De vil problematisere, at ’influencers’ har fået så stor magt, at det kan få konsekvenser for forretningsdrivende i turistbranchen, hvis de får dårlig omtale af Instagrammere, der lover opslag, billeder og 'stories' i bytte med hotelophold eller gratis ting. Det skriver BuzzFeed News.

Just hanging out

Et opslag delt af Amanda Smith (@wanderingggirl) den

- Det er et område, som vi mener er meget gennemtrængende. Ikke alle kan, eller har ressourcerne, til at finde rundt i det. Influencer-marketing eksploderer, og disse små virksomheder ser det, og vil være en del af det og siger bare ja, siger Evan Asano, der er direktør i Mediakix. Virksomheden har netop lagt et indlæg om deres metode 'Sådan snyder du dig til gratis hotelophold som Instagram-influencer' op på deres hjemmeside.

Flere luksushoteller på eksotiske paradis-øer har faktisk fået nok af Instagrammere, der vil have gratis tjenester. Se her, hvordan de selvglade Instagrammere med stjernenykker driver hoteller til vanvid.

13 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere