Pas på dig selv og de andre

Gode råd fra Ekstra Bladets ski-ekspert

Vi er gode til at give vores børn hjelme på - men glemmer det selv. Det er dumt.
Vi er gode til at give vores børn hjelme på - men glemmer det selv. Det er dumt.
En slentretur på gågaden eller i efterårsskoven er ikke det samme som en tur ned ad en iset piste på en bjergskråning i Alperne.

Man kommer nemmere til skade på den skrå sne end på gaden og i skoven, og årsagerne er mange. De fleste handler om adfærd og (manglende) forberedelse.

En dødssyg efterårssøndag kan man uden risiko rejse sig fra fifaen (det er jysk og betyder et møbel med mulighed for i horisontal position at nyde og kommentere andre mænds udfoldelser på fodboldbane) og kortvarigt bevæge sig ud i naturen.

At flytte et sådant fifa-legeme til uvante omgivelser er forbundet med adskillige risici.

Men ikke kun begyndere bør tage sig i agt for farerne i fremmede omgivelser. Det er éns egne muskler, led og omtanke, der kan og skal forebygge de fleste skader.

Uøvede:
Utrænede bør mindst fem uger inden skiferien begynde en progressiv optræning af muskler og led

Deltag i undervisning på skisportssteders skiskole.

Lad være med at udfordre dig selv i 'fritimerne'.

Verdens dygtigste skilærere kan ikke lære deres kæreste/mand/kone/børn skiløb, uden at det fører til skilsmisse.

Trænede:

Tag et fortsætter-kursus på skiskolen. Alle kan lære mere og blive bedre.

Specialtræning af muskler og led er vigtigt. Boldspil to gange ugentlig bringer ikke ledene ud ide yderstillinger, som skiløb kræver.

Tro ikke, du er usårlig. Der er mange tumper på pisterne. Vær konstant opmærksom for at undgå sammenstød.

Alle:
Mange skisportssteder udlåner hjelme til børn og giver gratis adgang til lifterne, hvis børn under en vis alder bruger hjelmen. Det er hul i hovedet at lade være med at bruge hjelm. Forældre, der forlanger, at deres børn skal cykle og løbe på ski med hjelm, men ikke selv gør det, er dumme! Ekstra Bladet opfordrer alle skiløbere til at bruge hjelm.

Hermann Maier og Anja Pärsson løber ikke på ski i rustning, og det behøver andre heller ikke at gøre. Men man bør altid bevæge sig på pisterne med omtanke.

Sverige store skistjerne Pernilla Wiberg siger:

- Skader kan ikke repareres totalt. Undgå dem!

Ved mange skilifte er der skilte med skisportens færdselsregler. Følg dem!

Hovedlæsioner er naturligvis de alvorligste, men også andre skader kan nedsætte førlighed og arbejdsdygtighed for livstid.

Mange knæ- og andre ledskader kan for eksempel undgås ved at sørge for, at skibindingerne er korrekt indstillet. Og mange tåbelige skader, der rammer både skyldige og uskyldige, kan undgås ved at lade være med drikke øl og spiritus i skiterrænet.

Afterski hedder afterski, fordi det er afterski!