Pas på luftens gebyrgribbe

'Flyv til Barcelona for 200 kroner': Flyselskaberne søber deres billetter ind i svær gennemskuelige tillæg, til stor forvirring for kunderne

510 kroner for den rene billet, 1144 kroner som slutpris - SAS mere end fordoblede prisen, da de satte deres gebyrcirkus i svingninger. (Foto: Polfoto)
510 kroner for den rene billet, 1144 kroner som slutpris - SAS mere end fordoblede prisen, da de satte deres gebyrcirkus i svingninger. (Foto: Polfoto)

Det er blevet lettere at bestille flybilletter, efter internetbookingen er kommet til. Men det er bestemt ikke blevet lettere at gennemskue, hvad den reelle pris for billetten er. Ekstra Bladet Ferie har foretaget en prøvebestilling af billetter fra København til Berlin for at se, hvor meget billetten koster. Og hvor mange andre poster, der figurerer på den endelige regning.

Som vores beregninger viser, betaler du i flere tilfælde sammenlagt mere i afgifter, brændstoftillæg og salgstillæg, end du gør for selve billetten. Selskaberne er desuden ikke særligt gode til at informere dig om, hvad den endelige pris bliver. Selv om loven siger, at man skal oplyse den samlede billetpris på første side i bookingen, er det langtfra alle selskaber, der overholder den bestemmelse. Desuden har nogle selskaber klikket ekstra services af. Det betyder, at medmindre man er årvågen, kommer man pludselig til også at investere i eksempelvis rejseforsikringer eller andre ekstra serviceydelser, selv om denne praksis er ulovlig.

Hjælp at hente
Men der er forhåbentlig snart hjælp at hente. I fredags gennemførte EU nemlig tredje etape af en luftfartspakke.

- Det er nu ikke længere tilladt at reklamere med uigennemskuelige priser. EU har taget højde for flyselskabernes forvirrende måde at markedsføre sig på med deres lovgivning mod vildledende priser. Fra nu af bliver det forbudt eksempelvis at lave en busreklame med 'flyv til Barcelona for 200 kroner' og så skrive med en lille Asterix-stjerne i bunden, at der kommer alle mulige ekstra udgifter oven i hatten, forklarer informationschef i Statens Luftfartsvæsen Thorbjørn Ancker.

Men sidst forbrugerombudsmanden greb ind mod de forvirrende priser, rettede alle flyselskaber alligevel ikke ind. Selv om det for et stykke tid siden blev forbudt at operere med såkaldt 'negativ aftalebinding', hvor man aktivt skal klikke ekstra elementer fra, gør Easyjet det eksempelvis fortsat. Selskabet tager udgangspunkt i, at alle de rejsende vil have indtjekket bagage med og tager sig i øvrigt ekstra betalt for det. Hvis man kun rejser med håndbagage og glemmer at klikke feltet af, kommer man fluks til at betale ekstra 110 kroner for en taske, man ikke har med.

Alt for store salgsgebyrer
En anden måde, selskaberne narrer ekstra penge fra deres kunder på, er de såkaldte salgsgebyrer. Her hævder selskaberne, at disse gebyrer skal modsvare, hvad det koster dem at håndtere kreditkort. Men det er en sandhed med modifikationer.

AirBerlin tager eksempelvis 75 kroner for at håndtere salget af en returbillet til Berlin. Og uanset hvilket kreditkort man anvender, vil det aldrig nogensinde koste flyselskabet så meget at trække pengene fra det. Og da man i forvejen bestiller billetten online på nettet, kan det ikke ligefrem siges, at man belaster deres salgsorganisation.

Klik her for at læse AirBerlins svar

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere