Godnat til sovebusserne

Kun 12 godkendte danske sovebusser mod tidligere 350

Sådan er sovepladserne i busserne indrettet efter de nye regler. (Foto: Bent Bernardi Sørensen)
Sådan er sovepladserne i busserne indrettet efter de nye regler. (Foto: Bent Bernardi Sørensen)
Indtil for et år siden tog op mod 400.000 danskere årligt på ferie sydpå med sovebus. På grund af nogle dødsulykker på tyske veje strammede Færdselsstyrelserne i begyndelsen af 2004 reglerne for kørsel med sovebus, og fra 1. maj i år fik reglerne endnu en stramning.

Nu skal der være fast sikkerhedsadskillelse foran alle køjepladser, busserne må kun køre 80 km/t. i nattetimerne gennem Tyskland, og bussen skal have et speedometer, der er synligt for passagererne.

Tidligere måtte sovebusserne køre 100 km/t. hele døgnet. En reduktion på 20 km/t. i syv timer betyder, at den samlede køretid bliver 1 time og 24 minutter længere. Så enten skal man tidligere hjemmefra fredag, som jo er arbejdsdag/skoledag, eller man kommer senere frem til skisportsstedet og mister tid på pisterne den første dag.

En bus, der normalt har 46 siddepladser, kan kun indrettes med 40 godkendte sovepladser med sikkerhedsadskillelser. Færre pladser i bussen betyder højere pris pr. passager.

Nedgang på 60 procent
Tidligere kørte 350 danske sovebusser i pendulfart mellem flade Danmark og bjergene -primært Alperne.

Der kommer naturligvis danske skibusser på vejene også i denne vinter, men hovedparten er med sæder, der maksimalt kan vippes 45 grader tilbage.

Brøndum Seats i Silkeborg, der har patent på at producere sovesæder med sikkerhedsadskillelse har indtil nu indrettet 12 busser, men salgschef Jacob Thorhauge Olesen vurderer, at der er 25 godkendte sovebusser klar i slutningen af januar. Desuden findes der et beskedent antal luksusbusser med sovekabiner.

Direktør Jens Trier, Trier Skirejser, oplyser, at selskabet regner med at sende 2500 danskere på skiferie med bus mod 6200 sidste vinter.

- Det er ikke længere attraktivt at køre med bus, men vi har valgt at gennemføre med tre moderne busser. Omkostningerne er større og fortjeneste tilsvarende lavere, siger Jens Trier.

Direktøren vurderer, at Trier Skirejser i vinter sælger 5000 flyrejser til skiturister.

- Den helt store stigning ligger i kør-selv-produktet, og det forstår jeg ikke, for man kommer jo ikke udhvilet frem til skisportsstedet, siger Jens Trier.

Nortlander og andre store skirejsearrangører har helt droppet sovebusserne.

Færdselsstyrelsen har fastslået, at busser som transportmiddel er mindst 10 gange så sikre som personbiler. At fravælge bussen til fordel for bilen vil kun forringe trafiksikkerheden.

Krav til buschauffører
For at køre bus med passagerer i Europa kræves to tilladelser fra Færdselsstyrelsen:

En tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring i Danmark. Den giver mulighed for at køre erhvervskørsel med et køretøj indrettet til flere end ni personer inklusiv føreren. Tilladelsen udstedes for indtil fem år ad gangen.

Samt en tilladelse til international personbefordring med bus. Indehaveren kan udføre erhvervsmæssig personbefordring i EØS-landene. Man skal have den danske tilladelse, før man kan få den internationale, og de løber i samme periode. Mister man sin danske tilladelse, mister man også den internationale.

Sovebus
En sovebus er en bus, hvor alle eller nogle af passagersæderne kan omdannes til køjepladser. Ifølge Statens Bilinspektion kan en bus godkendes som sovebus, hvis den opfylder følgende krav:

Sæderne skal være solidt fastgjort til køretøjet og skal være forsynet med anordninger, der på sikker måde fastholder dem i sovestilling. Sædekonstruktionen må ikke være til unødig fare for fører og passagerer.

Bussen skal, også med sæderne i sovestilling, opfylde alle almindelige bestemmelser om udgange i køretøjer.

Foran køjepladser, der er placeret umiddelbart bag førerens plads, forruden, trapperum eller lignende, skal der være anbragt endeværn, der kan hindre, at passagererne slynges frem ved hård opbremsning eller ved kollision.

Kilde: Statens Bilinspektion
1 af 2 Færre og færre benytter sovebusser til skirejsemålene. (Foto: Bent Bernardi Sørensen)
2 af 2 Sådan er sovepladserne i busserne indrettet efter de nye regler. (Foto: Bent Bernardi Sørensen)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere