Bange for at flyve? Det betyder de bizarre lyde ombord

Er du nervøs for at flyve, kan det være en god ide at vide, hvad disse lyde betyder

Her lander et Lufthansa-fly i San Francisco. Foto: AP
Her lander et Lufthansa-fly i San Francisco. Foto: AP
Følg Ferie

Poof, bip, grrr og whiiir.

Et fly har mange lyde, og det kan gøre de mest nervøse flypassagerer endnu mere nervøse og få sveden til at pible frem på panden.

Men for det meste er alle lydene helt normale, og du kan forvente at høre dem hver evig eneste gang, du sætter dig til rette i det lidt hårde flysæde på vej mod nye eventyr.

Ron Carr, der er tidligere pilot og nuværende professor i luftfartsvidenskab, forklarer lydene over for CNTraveler.

- Fly bevæger sine dele for at øge eller reducere de aerodynamiske kræfter, på samme måde som en bil laver bestemte lyde, når den køres, fortæller Ron Carr.

Se videoen: Kendt rapper misser fly og går amok på personalet  

Her er de fem mest almindelige flylyde:

'POOOF'
Denne lyd kan du godt forvente at høre som noget af det første, for det betyder, at ventilationen i flyet er blevet slået til og er skiftet fra det udvendige system til det indvendige.

Ifølge professoren vil lyset flimre lidt under seancen.

'BRRRK'
Når flyet taxier ud fra eller hen til gaten, når du skal lette eller lande, så vil du høre denne lækre lyd.

Det er flyets hydrauliksystem, som blandt andet hjælper med at styre og bremse, og når det system skal balanceres, så kommer 'brrrk'-lyden.

'WIIIIRH'
Både inden flyet letter, og når det er i luften, så vil du høre denne lidt skingre lyd, når vingernes 'flaps' øger vingefanget og bagefter trækker dem tilbage. På denne måde kan flyet lette og fastholde sin fart.

'BOONG'
Når flyet skal til at lande, så vil det i omkring 600 meters højde komme med et højt 'bang' eller 'bong', der føles som om, det kommer indefra.

I virkeligheden er det flyets landingsstel, der bliver kørt ud i position, og det er ikke noget, man skal bekymre sig om.

'IIIIRGH'
Du har måske hørt denne lyd før, når du har kørt bil.

For når piloten lander flyet på landingsbanen og sætter bremserne i, så vil du høre et højt hvin.

Flyet har en enorm fart på, når det skal ramme landingsbanen rigtigt, og derfor kræver det meget at bremse så stort og tungt et fly.

Vidste du det? Derfor kommer der hvid røg i flyet  

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Den danske model er i fare, hvis ikke en masse tyk beton fjernes

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind