Brug julen til at komme i form til skiferien

Rigtig mange skipper forberedelserne til skiferien og tager den på rutinen. Men det kan koste dyrt både i spildte feriedage og skader

Mange danskere kommer til skade på skiferien, men det kan undgås, hvis man forbereder sig inden rejsen. Foto: Colourbox
Mange danskere kommer til skade på skiferien, men det kan undgås, hvis man forbereder sig inden rejsen. Foto: Colourbox

Hvert år pakker tusindvis af danskere kufferten til årets skiferie. Men i modsætningen til en strandferie sydpå, så er skiferien en aktiv ferie, hvor man er meget i bevægelse en stor del af tiden.

Det kræver derfor forberedelse, hvis kroppen skal holde hele ferien uden alt for ømme ben og skader. Derfor opfordrer fysioterapeut Jesper Abildtrup fra FysioDanmark, en landsdækkende fysioterapikæde, at man bruger december til at komme i form til skiferien.

- Vi ser desværre rigtig mange, der ikke får trænet op til skiferien, og det resulterer ofte i skader. På ski står man i en statisk position, der belaster knæ og muskler i lår og baller. Så har man ikke trænet disse, vil man efter få dage begynde at få ømme og trætte muskler. Det øger risici for overbelastning, og kan føre til skader, siger Jesper Abildtrup i en pressemeddelelse.

Se også: Skal du på skiferie? Et brækket ben kan koste dig en kvart million

Nye tal fra rejseforsikringsselskabet Europæiske ERV viser, at det går hårdest ud over vores knæ, når vi kommer galt af sted på skiferien. Godt 70% af skiskaderne hos kvinderne er knæskader, mens det er 42% hos mændene. Herefter kommer skader på underben, hænder og håndled samt skulder og overarm.

Se også: Vil sprænge del af Alperne væk for at forene skiområder

De fleste skader sker på tredjedagen
På tredjedagen begynder man typisk at blive modigere, fordi man føler, at teknikken er på plads. Men det er også der, at trætheden sætter ind, hvis man ikke er i form, mener fysioterapeuten.

- På tredjedagen vil de fleste opleve, at musklerne bliver ømme, fordi kroppen ikke når at restituere. Det er her, det kan blive farligt. For har du ikke et fysisk overskud, når du skal stå på ski, begynder reaktionsevnen at svigte dig, og det bliver sværere at afværge uheld. Derfor ser vi mange skader på feriens tredjedag, siger Jesper Abildtrup.

Se også: Klage på skiferien: Sad 17 timer i en bus uden toilet

Selv om du er en habil skiløber, er det ifølge Jesper Abildtrup afgørende, at du styrketræner og forbedrer muskulaturen på, at du skal stå på ski flere dage i træk. Dertil er det vigtigt, at du træner din balance og udholdenhed. Ellers risikerer du at løbe tør for krudt allerede på dag to eller tre.

- Du kan træne din udholdenhed med løb og cykling samt supplere med simple styrkeøvelser, der booster musklerne omkring knæ, lår og baller i månederne op til skiferien. Så er du bedre rustet til at holde hele ferien.

Her får du fysioterapeutens øvelser, der forbereder kroppen bedst til skituren

Træn din balance
Din balance kan hjælpe dig med at afværge fald på glat underlag og ujævnheder. Balancen kan trænes stående på ét ben. For at træne lidt mere skirelateret kan du med fordel træne på et balancebræt, eller du kan prøve at hoppe på ét ben frem/tilbage og finde balancen og hoppe til højre/venstre og finde balancen.

Øg din udholdenhed og reaktionsevne
Skiferien er aktivitet 5-6 timer hver dag, og det er derfor meget sjovere, hvis din udholdenhed er god. Konditionstræning som løb, cykling og gode raske gåture øger din udholdenhed og forbedrer også din reaktionsevne. Det er vigtigt, at du får pulsen op.

Træn de vigtige muskler og minimer risikoen for skader
Kombiner din konditionstræning med styrketræning. Du skal særligt have fokus på dine ben, baller, ryg og mave, da disse er mest aktiverede, når du står på ski. Mavebøjninger og squats er gode øvelser.

Husk, at ski er udfordrende for hele kroppen - ikke kun for benene
Mange tror, at ski primært handler om benene, men hele kroppen er aktiv, og særligt vores arme og skuldre er udsatte for skader. Sørg derfor for at træne hele overkroppen. Det kan være push-ups og planken.

Stræk ud og øg din smidighed
På ski er det vigtigt at være smidig og mobil. Det gør det lettere for dine led og muskler at modstå svære vrid, som vi ofte kommer ud for på ski. Husk derfor at strække ud - det øger din smidighed. Hold hvert stræk i minimum 30 sekunder.

Kilde: FysioDanmark

3 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere