Bureau annullerede rejse fordi gæst var i ond tro

Rejsegæster klager over alt fra værelser, der minder om kaninbure, missede fly og annullerede rejser. Men de får ikke altid medhold

Bravo Tours var sammen med en lang række rejsebureauer endt i Pakkerejse-Ankenævnet. Men det er ikke altid, at gæsten får ret. Arkivfoto: Søren Sielemann/Polfoto
Bravo Tours var sammen med en lang række rejsebureauer endt i Pakkerejse-Ankenævnet. Men det er ikke altid, at gæsten får ret. Arkivfoto: Søren Sielemann/Polfoto

I de nyligt offentliggjorte kendelser fra Pakkerejse-Ankenævnet er der mange rejsende, der får tilkendt erstatning, fordi deres værelse ikke var som lovet, nattesøvnen blev ødelagt af håndværkere på hotellet, eller rundrejsen foregik i en ukomfortabel bil.

Se også: Danskernes ferieklager: Sport på storskærm, ingen snacks i poolbaren og terror-fare

Men der er også en del rejsende, der ikke får en rød reje, selv om de klager.

Var i ond tro
To personer ville gerne have penge fra Bravo Tours for en rejse, de aldrig kom på.

Parret købte i februar 2016 flybilletter og ophold på et luksushotel i Maspalomas, Gran Canaria med afrejse nytårsaften den 31. december 2016, og rejsens pris var yderst favorabel. Ja faktisk så god, at Pakkerejse-Ankenævnet fandt, at parret var i ond tro.

Parret havde købt en rejse med syv dages indkvartering i dobbeltværelse med morgenmad til den samlede pris på 1.936 kroner.

Tre dage senere annullerede bureauet rejsen på grund af en fejl i prisen på hjemmesiden, og meddelte det til parret.

I starten af marts købte parret en tilsvarende rejse til Maspalomas, Gran Canaria, for to personer fra lørdag den 31.december 2016 til lørdag den 7. januar 2017 med indkvartering i dobbeltværelse med halvpension til en pris på 3.336 kroner.

Men også den rejse blev annulleret af Bravo Tours på grund af forkert angivet pris på hjemmesiden.

En ærlig og redelig handel
Det betød, at parret forlangte tilbagekaldelse af annullering af en af rejserne, rabat på 9.800 kroner eller økonomisk kompensation på 6.000 kroner.

- Vi må gøre indsigelser over den måde, Bravo Tours har tvangsaflyst vores ærlige og redelige handel og opfordrer hermed Bravo Tours til at prøve at få noget positivt ud af situationen, skrev klageren.

Men et flertal i ankenævnet gav altså Bravo Tours medhold.

'Klageren burde på tidspunktet for indgåelsen af den første aftale den 26. februar 2016 have indset, at den oplyste pris på i alt 1.936 kr. inklusive transfer for to personer for en uges ophold i dobbeltværelse med morgenmad på et 5-stjernet hotel på Gran Canaria i højsæsonen, måtte bero på en fejl.'

'Vedrørende den anden aftale indgået den 2. marts 2016 finder disse medlemmer ligeledes, at klageren på tidspunktet for aftalens indgåelse burde have indset, at den oplyste pris på i alt 3.336 kr. inklusive transfer for to personer for en uges ophold i dobbeltværelse med halvpension på et 5-stjernet hotel på Gran Canaria i højsæsonen, måtte bero på en fejl.'

Boede i kaninbur
Også i en anden sag havde Bravo Tours heldet på deres side.

To voksne og to børn skulle til Benalmadena på den spanske solkyst fra den 26. februar og 14 dage frem.

Men familien var utilfreds med indkvarteringen og flyttede på andendagen til et andet hotel. For det forlangte de erstatning af udgiften til andet hotel på 1.000 kroner og taxa på 25,73 euro.

Familien mente, at de blev de indlogeret i noget, 'der mere mindede om kaninbure end værelser, og at det eneste soveværelse kunne have ligget i en ubåd.'

- To smalle senge var der plads til, ingen skabe, ikke engang en knagerække, skriver familien i klagen.

Men lige lidt hjalp det. For i udbudsmaterialet stod der, at det var en to-værelses lejlighed bestående af en opholdsstue med sovesofa og et lille separat soveværelse, og ankenævnet fandt, at klageren har været indkvarteret i overensstemmelse med aftalen.

Glemte at tjekke hjemrejsen
I en tredje sag fik fire rejsende også en slukøret kendelse fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Bureauet Travellink Denmark solgte de fire gæster en rejse til den tjekkiske hovedstad Prag til en samlet pris af 12.442 kroner.

Men kvartetten nåede ikke flyet hjem. De rejsende mener nemlig ikke, de modtog meddelelse om ændring af flyets afgangstidspunkt på hjemrejsen.

Bureauet har under ankenævnsbehandlingen refunderet skatter og afgifter på 4.072 kroner til de fire, men de stillede sig ikke tilfreds med det. De forlangte yderligere 6.328 kroner i erstatning til nye flybilletter.

Men det blev der ikke noget af. Rejsebureauet havde sendt en mail om, at flyet var fremrykket fra klokken 18 til klokken 15, og ankenævnet lagde også vægt på, at det er den rejsendes ansvar regelmæssigt at kontrollere rejsetiderne frem til afrejse samt dagen inden hjemrejsen.

84 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere