Chokerende højt tal: Så mange danske flyrejsende er gået glip af erstatning

Ny undersøgelse viser, at mange danskere ikke har søgt kompensation, når deres bagage er blevet forsinket, beskadiget eller forsvundet, selvom de i mange tilfælde har haft ret til erstatning

Der er ofte erstatning at hente, hvis der er problemer med bagagen på flyrejsen, men mange danskere kender ikke deres rettigheder. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Der er ofte erstatning at hente, hvis der er problemer med bagagen på flyrejsen, men mange danskere kender ikke deres rettigheder. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Over 50 procent af danske rejsende har oplevet, at deres bagage enten har været forsinket, beskadiget eller komplet forsvundet efter en flyrejse, men alligevel har flere end 81 procent af alle danske flyrejsende ikke indsendt krav om erstatning.

Det viser en undersøgelse, som flykompensationsselskabet AirHelp har lavet i samarbejde med YouGov.

Og det er hovedsageligt uvished, der gør, at danskerne ikke søger kompensation, som der ellers er store chancer for at få, hvis uheldet er ude.

Således viser undersøgelsen, at den største grund til, at passagerer ikke gør krav på deres rettigheder vedrørende bagageproblemer, er, at de ikke tror, at de har ret til kompensation (36 procent).

Derudover er 30 procent slet ikke klar over deres rettigheder, mens 26 procent ikke ved, hvordan de skal indsende et krav.

Og det er - ifølge AirHelp - bekymrende, at rejsende opgiver store kompensationsbeløb og i stedet efterlader dem på flyselskabernes bankkonti.

- Flyselskaber er nødt til at blive bedre til at informere flyrejsende om deres rettigheder. Mange danske rejsende er ikke klar over deres rettigheder fra Montrealkonventionen, som er anerkendt af mere end 120 lande. Denne beskytter passagerer, når deres bagage er forsinket, beskadiget eller mistet i flyselskabets varetægt, siger Henrik Zilmer, CEO for AirHelp, og fortsætter:

- Undersøgelsen viser at rejsende har meget at lære når det gælder deres rettigheder, og at der foreligger et stort arbejde for flyselskaber og politiske beslutningstagere, for bedre at kunne servicere rejsende.

Ny undersøgelse rangerer verdens bedste og værste lufthavne samt flyselskaber. Foto: Michael Rastrup Smith Ferie - 6. jun. 2018 - kl. 07:20 Her er verdens bedste (og værste) flyselskaber

Ny afgørelse sætter præcedens
AirHelp har da også netop vundet en sag, som - kompensationsselskabet mener - kan sætte præcedens for fremtidige sager.

Sagen omhandler et dansk ægtepar fra Silkeborg, der den 27. juni skulle flyve med Lufthansa fra Newark i USA til Billund, og som blev forsinket under en mellemlanding i Frankfurt på grund af et ødelagt bagagebånd, hvilket betød, at de ikke kunne nå flyet til Billund.

Lufthansa afviste at udbetale erstatning, da de mente, at der var tale om en 'ekstraordinær omstændighed', men afgørelsen faldt altså til de danske rejsendes fordel, hvilket betød, at de fik tilkendt hele 1200 euro (knap 9000 danske kroner) i erstatning.

- Vi er meget glade for at se, at de danske domstole er så fokuserede på at beskytte de danske flypassagerers rettigheder, siger AirHelps advokat Lise Roulund og fortsætter:

-  Denne sag er et perfekt eksempel på dette, da en fejl i lufthavnens bagagesorteringssystem ikke bør ses som en ekstraordinær omstændighed, og slet ikke bør lægge passagerne til last. Denne afgørelse er derfor et skridt i den rigtige retning, hvor det gerne skal blive nemmere for passagerer at få deres retmæssige kompensation. Det vil vi hos AirHelp i hvert fald gøre vores til.

Bagage problemer: Dette er passagerers rettigheder

Uanset om en passager flyver indenfor Danmark eller til en af de 120 andre lande som har underskrevet Montrealkonventionen, har passagerer som oplever problemer med deres bagage, ret til kompensation.

Som følge af Danske Passagerettigheder og Montrealkonventionen kan passagerer modtage mellem 1,800 – 4,400 kr. i kompensation, hvis flyselskabet enten mister eller beskadiger bagagen.

For at have ret til kompensation, er det vigtigt at passagererne udfylder en skadesanmeldelsesformular inden de forlader lufthavnen. Rejsende skal udfylde denne skade anmeldelsesformular eller Property Irregularity Report (PIR), med information om antallet af beskadiget eller mistet bagage. Jo mere detaljeret kravet er, jo bedre vil passagerens sag være- gerne inklusive en liste over indhold og værdi af deres bagage.

Har passageren bagage med en værdi højere end 1,131 SDR (Special Drawing Rights) aktuelt €1.379,44 EUR, skal flyselskabet have besked før bagagen checkes ind.

I sådanne tilfælde kan du have ret til højere kompensation, hvis du mister din bagage, men disse betingelser varierer fra flyselskab til flyselskab.

Passagerer som rejser med værdifuld bagage, bør tjekke betingelser ved det enkelte flyselskab, oveni danske rejseforsikringsselskaber, for at sikre at man er dækket.

Kilde: AirHelp

Se også: Efter strejke-helvede: Så mange penge skylder Ryanair sine passagerer

3 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere