Chokerende undersøgelse: Så mange milliarder mister flypassagerer om året i erstatning

Hele 85 procent af EU-borgerne kender ikke deres passagerrettigheder, hvilket betyder, de sammenlagt går glip af milliarder i kompensation

Her kan du se dine rettigheder på rejsen opsummeret i en kort video. Video: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

5 milliarder euro - mere end 37 milliarder danske kroner.

Så mange penge går EU-borgere glip af hvert år, fordi de ikke kender deres passagerrettigheder.

Det oplyser AirHelp, som i en spritny undersøgelse har fundet ud af, at hele 85 procent af EU-borgerne ikke kender deres passagerrettigheder.

Undersøgelsen viser desuden, at de danske passagerer giver flyselskaberne skylden for deres manglende viden, da hele 73 procent af de adspurgte danske rejsende ikke mener, at selskaberne overholder den 14 år gamle EU-lov 'EC 261', der kræver, at flyselskaberne skal informere passagerer om deres rettigheder til kompensation.

Se også: Er flyet aflyst eller forsinket? Så meget kan du få i erstatning

Mangler information fra flyselskaberne
AirHelp har udspurgt over 7000 rejsende i Europa, hvilket gør undersøgelsen til den mest omfattende undersøgelse af flypassagerers rettigheder nogensinde. Men den viser altså, at der er lang vej endnu:

- Der er en stor værdi i EU-loven EC 261, idet den beskytter passagerers rettigheder. Det står imidlertid klart, at flypassagerer stadig føler sig magtesløse over for flyselskaberne, og de fleste går glip af den kompensation, de er berettiget, fordi de ikke indsender deres krav, siger Henrik Zillmer, stifter og direktør for AirHelp, og fortsætter:

- Hvert år efterlader 13 millioner passagerer over fem milliarder euros i hænderne på flyselskaber, som skylder dem kompensation for ubehagelige flyforstyrrelser. Vi er meget glade for at kunne dele resultaterne af denne undersøgelse med passagerer, beslutningstagere og flyselskaberne, som for første gang ser ubestrideligt bevis på det reelle behov for at øge bevidstheden og forståelsen for flypassagerers rettigheder.

Se også: Primera Air nøler kompensation: 'Vi synes, det er at skide på folk'

Søger ikke erstatning
Ifølge undersøgelsen vidste hele 59 procent af de adspurgte flypassagerer, at de var berettiget til kompensation på op til 600 euro. Alligevel var det kun halvdelen af disse, som rent faktisk søgte om kompensation.

De tre hyppigste årsager til, at flypassagererne ikke søger om kompensation, er, at de er ikke klar over deres rettigheder (36 %), at de ikke tror, at de er berettiget til kompensation (30 %), og at de ikke ved, hvordan de søger om kompensation (26 %).

Ifølge AirHelp har rejsende ret til økonomisk kompensation på op til 600 euro pr. person, hvis afgangslufthavnen er inden for EU, eller at flyselskabet er europæisk. Udover det skal årsagen til flyforsinkelsen findes hos flyselskabet, og kompensationen skal søges inden for tre år efter den oplevede forstyrrelse.

Situationer, der går under 'ekstraordinære omstændigheder' såsom storm eller medicinske nødsituationer, betyder, at det operative flyselskab ikke forpligtet til at udbetale kompensation. Med andre ord kvalificerer 'ekstraordinære omstændigheder' ikke til kompensation.

Se også: Primera Air i strid modvind: Skylder penge til mange danske rejsende

Her er du berettiget til erstatning for flyforsinkelse

Ifølge EU-lov EC 261 er man som flypassager berettiget til kompensation for flyforsinkelser, når følgende gælder:

* Din afrejse skal være foretaget senest for tre år siden.

* Du skal minimum være tre timer forsinket.

* Du har ret til erstatning, hvis forsinkelsen skyldes, at flypersonalet er blevet syg - men ikke hvis forsinkelsen skyldes, en passager er blevet syg, og flyet derfor må lande.

* Flyselskaberne kan påberåbe sig force majeure ved for eksempel vejrforhold, askesky, terrorhandlinger, som gør, du ikke er berettiget til erstatning.

* Det beløb, man har krav på i kompensation, beror på tre faktorer: Rejsens afstand, hvorvidt ens flyrejse er inden for EU eller ej samt forsinkelsens længde.

* Det er EU-loven, der gælder, så når du flyver fra Europa, er det ligegyldigt, om du flyver med et europæisk eller eksempelvist amerikansk flyselskab - og det gælder også for Norge og Schweiz.

- Hvis du derimod flyver til europæiske lande, så er det en fordel at flyve med et europæisk flyselskab. Du kan for eksempel have købt billetten med det hollandske KLM, men det er amerikanske United Airlines, der er carrier på den pågældende flyvning. I det tilfælde er det det flyselskab, du faktisk flyver med, der gælder, uanset hvem du har købt billetten igennem. Så du bør som forbruger tænke på, hvis du kan vælge mellem et europæisk og amerikansk flyselskab, så vælg det europæiske for at være dækket.

* Efter to timers forsinkelse har man ikke ret til kompensation, men man har ret til forplejning, mad og drikke - tit i form af en kupon. Det er bare at spørge flyselskabets personale i lufthavnen.

* Hvis dit fly bliver aflyst mere end 14 dage før afgang, er du berettiget til at få billettens pris refunderet. Sker aflysningen kortere end 14 dage før afgang, så har du mulighed for at få kompensation sammen med refunderingen.

7 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere