Concorde kan være på vej tilbage - billigere og hurtigere

Amerikanske udviklere arbejder på et nyt fly, der minder om Concorde. Investorer har meldt deres interesse

For at spare på flyvetiden i den nye Concorde planlægges det at flyve højere oppe, end normale passagerfly gør. I stedet for 30.000 til 40.000 fod vil Boom transportere folk i en højde af 60.000 fod. Dermed kan man se, at jordkloden er rund. (Foto: Pressefoto)
For at spare på flyvetiden i den nye Concorde planlægges det at flyve højere oppe, end normale passagerfly gør. I stedet for 30.000 til 40.000 fod vil Boom transportere folk i en højde af 60.000 fod. Dermed kan man se, at jordkloden er rund. (Foto: Pressefoto)

En ny version af Concorde kan snart være i luften igen, der er hurtigere og billigere end den tidligere udgave.

I hvert fald hvis man skal tro firmaet bag, der reklamerer for sit nye projekt på denne hjemmeside.

De amerikanske udviklere, der står bag, har givet flyet den mundrette titel Boom, og det vil flyve med en hastighed på 2,2 mach, hvilket svarer til omkring 2300 kilometer i timen.

Sammenlignet med normale passagerfly, der flyver med en hastighed på 0.85 mach, er det omkring to og en halv gang hurtigere, end det vi er vant til, når turen eksempelvis går til Gran Canaria.

Boom vil ikke bare være hurtigere, billetpriserne vil også være billigere end fra dengang, man kunne stige på Corcorden. Billetterne vil være i samme prisleje, som businessclass, forlyder det sig.

Britisk flyselskab køber 10 Boom
Ifølge CNN er Boom allerede ved at give håndslag på et salg af 15 styk Boom til et unavngivet flyselskab, og så har det britiske selskab Virgin Group også vist interesse i at anskaffe sig 10 fly.

Hvis det lykkedes, vil Boom få knap 47 milliarder danske kroner ind på kontoen til at bygge fly for.

På trods af en lovende økonomi, er det dog ikke, fordi motorerne allerede varmer op på landingsbanen i Kastrup Lufthavn. Man er nemlig stadig kun i gang med at teste prototyper af flyet, og først i 2017 vil man kunne teste den tredje forsøgsmodel.

Sådan planlægger udviklingerne, at flyet skal revolutionere passagerflyindustrien

Ifølge CNN vil Boom inkorporere moderne aerodynamik, kulfiber, den seneste teknologi inden for motorer og en bedre forretningsstrategi end den tidligere Concorde, der gik konkurs i 2003.

  • Mindre vægt: For at reducere flyets vægt vil det være lavet af kulfiber i stedet for aluminium, som passagerfly er lavet af i dag.
  • Normale sæder: Der vil være almindelige sæder i flyet, som vi kender dem fra flyveturen til Costa del Sol.
  • Alle får en vinduesplads: Der vil ikke være kamp om armlænet i den nye Concorde. Der vil nemlig kun være to rækker med et sæde i hver række.
  • Forretningstrategi: Der vil kun være plads til 40 passagerer i modsætning til den tidligere Concorde, der havde 100. Dermed er det lettere at fylde flyet op med kunder, end det var før.
  • Jorden er rund: For at spare på flyvetiden i den nye Concorde planlægges det at flyve højere oppe, end normale passagerfly gør. I stedet for 30.000 til 40.000 fod vil Boom transportere folk i en højde af 60.000 fod. Dermed kan man se, at jordkloden er rund.

1 af 2 Hvis det går lykkedes Boom at få håndslag på sine foreløbige aftaler, vil firmaet få knap 47 milliarder danske kroner ind på kontoen til at bygge fly for. (Foto: Pressefoto)
2 af 2 For at spare på flyvetiden i den nye Concorde planlægges det at flyve højere oppe, end normale passagerfly gør. I stedet for 30.000 til 40.000 fod vil Boom transportere folk i en højde af 60.000 fod. Dermed kan man se, at jordkloden er rund. (Foto: Pressefoto)
184 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere