Danmark går brok-amok: Mor brugte hel ferie på at klage over vandrutsjebane

En dansk mor har brugt ekstreme ressourcer på at klage over forbud mod at treårig datter kunne bruge en rutsjebane

'Min datter gik og spurgte mig hver eneste dag, - mor skal vi ikke prøve rutsjebanerne sammen, hvor jeg måtte sige igen og igen: Nej, skat det må vi ikke - og det kan hun selvfølgelig ikke forholde sig til, hun er jo bare et barn, der vil have det sjovt sammen med sin mor. Foto: EB Rejser
'Min datter gik og spurgte mig hver eneste dag, - mor skal vi ikke prøve rutsjebanerne sammen, hvor jeg måtte sige igen og igen: Nej, skat det må vi ikke - og det kan hun selvfølgelig ikke forholde sig til, hun er jo bare et barn, der vil have det sjovt sammen med sin mor. Foto: EB Rejser

Arbejder du i butik eller i andre virksomheder, hvor kunderne brokker sig urimeligt meget, så sendt os et tip på 1224@eb.dk

De fleste kender de utålmodige typer, som på en uartig måde råber i køen i discount-supermarkedet: Hallo! Åbn en kasse mere!

De nægter at vente i få minutter. De kræver både lave priser - og høj service.

Se også: Dansker på charterferie i Alanya: 'Mafiaboss smed mig ud af hotellet'

Brok, brok, brok
Ekstra Bladet har gransket hundredvis af klagesager fra landets talrige ankenævn for forsikringsselskaber, banker, ejendomsmæglere og så videre.

Det viser sig, at en dansk mor til en treårig pige overgår de fleste brokke-hoveder - og snildt kunne være kandidat til en kåring som Danmarks største brokrøv.

Klagede over ekstra service
Hun havde for knap 11.000 kroner købt en charterferie for to til et udmærket pool-hotel på Lanzarote.

Alle hotelgæster fik som en ekstra service - foruden flere pools på hotellet - også fri adgang til et nærliggende vandland - en tilbud, det danske rejsebureau selvfølgelig havde reklameret med.

Men i denne aquapark var der meget store vandrutsjebaner:

'Min datter er 102 centimeter høj, og man skulle overraskende være 120 centimeter for at benytte de store vandrutsjebaner,' klagede moren til Pakkerejse-ankenævnet efter, hun forgæves havde forlangt kompensation fra rejsebureauet.

Se også: Dansk fodboldhold fik pengene retur: Banen var fyldt med muldvarpeskud

Datter ked af det
'Min datter er vant til herhjemme i Danmark samt i Tunesien at prøve rutsjebaner, der er mindst lige så store, springe fra 1-meter-vippen og 3-meter-vippen i svømmehallen. Derfor blev hun meget ked af, at hun kun måtte prøve de små rutsjebaner, da de langtfra var udfordrende nok for hende,' pylrede moren - og forlange hele rejsens pris - de knap 11.000 kr. - refunderet.

Curlingmoren var også sur over, at hun ikke måtte bruge baby-rutsjebanen sammen med sin datter. Dertil var moren for stor.

Se også: Danskernes ferieklager: Sport på storskærm, ingen snacks i poolbaren og terror-fare

Fortrød rejsen
'Såfremt at jeg havde fået oplyst hjemmefra, at det ikke var muligt, at vi kunne prøve noget sammen - hverken de store eller små rutsjebaner - havde jeg nemlig aldrig købt rejsen', påstod moren.

Hun argumenterede for, at rejsebureauet havde forsømt en pligt til på sin hjemmeside at oplyse om de specifikke adgangskrav til rutsjebanerne.

'Der står intet! Til trods for, at I nævner vandlandet i jeres beskrivelse. Såfremt restriktioner om højde på rutsjebaner havde fremgået på jeres hjemmeside, havde jeg aldrig købt rejsen, og derfor købte jeg rejsen under falske forudsætninger.'

Se også: Bureau annullerede rejse fordi gæst var i ond tro

Jeg købte katten i sækken
Bureauet skrev, at sikkerhedsbestemmelserne ikke var indført for at genere gæsterne, men for at passe på både børn og voksne.

'Vi har ingen mulighed for at indhente sikkerhedsbestemmelser for samtlige attraktioner på alle vores rejsemål,' forklarede hotellet.

Men hun blev ved:

'Jeg købte katten i sækken. Jeg troede, jeg skulle have en dejlig rejse med min datter, og vi skulle nyde vandparken sammen. Men jeg fandt først ud af, da jeg kom derned, at jeg ikke ville få, hvad jeg havde betalt for. Et hotel, hvor dets koncept netop er bygget op omkring en vandpark, men som min datter og jeg ikke kunne nyde sammen,' klynkede moren.

Se også: Åh, nej: Randers-familie tabte 50.000 kr. i Sunny Beach-bommert

Nej, skat det må vi ikke
Hun fortsatte minsandten:

'Min datter gik og spurgte mig hver eneste dag, - mor skal vi ikke prøve rutsjebanerne sammen, hvor jeg måtte sige igen og igen: Nej, skat det må vi ikke - og det kan hun selvfølgelig ikke forholde sig til - hun er jo bare et barn, der vil have det sjovt sammen med sin mor.'

'Og jeg kunne selvfølgelig heller ikke forholde mig til det (reglerne, red.) da det som sagt ikke fremgår på jeres (rejsebureauets, red.) hjemmeside.'

Se også: Helt forkert ferie-kurs: Cykelguide sendte rejsende på 20 km lang omvej

'Forfærdelig ferie'
'Det var så træls og den mest forfærdelige ferie, som jeg nogensinde har haft. Jeg kunne ikke give min dejlige datter den ferie, som jeg havde lovet hende, og som vi begge havde set frem til. Vi havde kigget sammen hjemmefra på alle de store og små rutsjebaner, vi troede, vi skulle prøve sammen, og det gjorde mig selvfølgelig meget ked af det, trist og stresset,' harcelerede moren.

Hun brugte en stor del ferien på at klage til guiderne, rejseleder, hotel-manageren og personalet i vandlandet.

Det lykkedes hende at få rejselederen til at skrive en såkaldt rejseleder-erklæring, hvori bureauet bekræftede det faktum, at det ikke fremgik på rejsebureauets hjemmeside, at der var restriktioner på anvendelse af vandrutsjebanerne.

Se også: Derfor stiger antallet af klager over ferien

Fik gavekort
Hotelmanageren forsøgte at finde en løsning ved først at forære hende et gavekort på 100 euro - for derefter at foreslå, at hun kunne skrive en juridisk erklæring, som fritog vandlandet for forsikringsansvaret, hvis noget skulle galt, når mor og datter skulle i rutsjebanerne sammen.

'Jeg følte det meget grænseoverskridende, at jeg skulle give min underskrift på noget, som jeg havde betalt for hjemmefra - hotellets vandpark. Men mod min vilje, skrev jeg skrev under, så min datter og jeg kunne prøve noget sammen'.

Men vandlandet afslog med henvisning til, at dokumentet ikke trumfede lokal lov.

Frivilligt tilbud
Rejsebureauets folk forsøgte i en længere brevveksling at forklare moren, hvorfor hun ikke havde krav på kompensation. Eksempelvis brugte man argumentet med, at vandlandet var eksternt  - og ikke en del af hotellet eller pakkerejsen.

'Det er naturligvis ganske frivilligt, om hotellets gæster ønsker at benytte dette tilbud. Vandlandet er ikke en del af rejsens pris; men er blot en ekstra service fra hotellet side. Hotellet og badelandet er to separate og individuelle ting, og har forskellige ejere og ledelse,' skrev bureauet.

Se også: Feriehelvede: Hotelværelse var langt fra handicapvenligt

Også Pakkerejse-ankenævnets store panel af jurister, forbruger-repræsentanter og branche-repræsentanter afviste på det klareste, at moren skulle kompenseres.

Hun fik ikke en krone.

Læs også om, hvordan en simpel klage over busselskabet Rødbillet.dk er kørt helt af sporet.

Arbejder du i butik eller i andre virksomheder, hvor kunderne brokker sig urimeligt meget, så sendt os et tip på 1224@eb.dk

267 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere